|
Bariery drogowe ochronne
Bariera ochronna - jest to urządzenie bezpieczeństwa ruchu
drogowego stosowane w celu fizycznego zapobieżenia zjechaniu pojazdu z drogi w
miejscach gdzie jest to niebezpieczne, wyjechaniu pojazdu poza koronę drogi,
przejechaniu pojazdu na jezdnię przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu
lub niedopuszczenia do powstania kolizji pojazdu z obiektami lub przeszkodami
stałymi znajdującymi się w pobliżu jezdni.
Bariera ochronna stalowa - bariera ochronna, której podstawowym
elementem jest prowadnica wykonana z profilowanej taśmy stalowej.

Bariera drogowa SP-05 - drogowa bariera skrajna, bezprzekładkowa z prowadnicą typu B.
|
Bariera drogowa SP-06 - drogowa bariera skrajna, przekładkowa z prowadnicą typu B.
|

|

|
Bariera drogowa SP-10 - drogowa bariera dzieląca, przekładkowa dwustronna z prowadnicą typu B.
|
|

|
|
Bariera skrajna - bariera ochronna umieszczona przy
krawędzi jezdni lub korony drogi, przeciwdziałająca niebezpiecznym
następstwom zjechania z drogi lub je ograniczająca.
Bariera dzieląca - bariera ochronna umieszczona na pasie
dzielącym drogi dwujezdniowej lub bocznym pasie dzielącym, przeciwdziałająca
przejechaniu pojazdu na drugą jezdnię.
Bariera bezprzekładkowa - bariera, w której prowadnica zamocowana
jest bezpośrednio do słupków.
Prowadnica bariery - podstawowy element bariery wykonany z
profilowanej taśmy stalowej, mający za zadanie umożliwienie płynnego wzdłużnego
przemieszczenia pojazdu w czasie kolizji, w czasie którego prowadnica powinna
odkształcać się stopniowo i w sposób plastyczny.
Odróżnia się dwa typy profilowanej taśmy stalowej: typ A i typ B, różniące się
kształtem przetłoczeń.

Przekładka - element bariery, wykonany zwykle z rury (okrągłej,
prostokątnej) lub kształtownika stalowego (np. z ceownika, dwuteownika) o szerokości
od 100 do 140 mm, umieszczony pomiędzy prowadnicą a słupkiem, którego zadaniem jest
nadanie barierze korzystniejszych właściwości kolizyjnych (niż w barierze bezprzekładkowej),
powodujących, że prowadnica bariery w pierwszej fazie odkształcania lub
przemieszczania słupków nie jest odginana do dołu, lecz unoszona ku górze.
Wysięgnik - element bariery, wykonany zwykle z odpowiednio wygiętej blachy
stalowej lub z kształtownika stalowego, umieszczony pomiędzy prowadnicą a słupkiem,
którego zadaniem jest utrzymanie prowadnicy w określonej odległości od słupka,
zwykle około 0,3 do 0,4m, co zapewnia dużą podatność prowadnicy bariery w
pierwszej fazie kolizji oraz dość łagodnie obciąża słupki siłami od nadjeżdżającego
pojazdu.



Typy barier zależne od poprzecznego odkształcenia bariery w czasie kolizji:
- typ I : bariera podatna, z odkształceniem dochodzącym od 1,8 do 2,0 m,
- typ II : bariera o ograniczonej podatności (wzmocniona), z odkształceniem do 0,85 m,
- typ III : bariera niepodatna (sztywna), z odkształceniem równym lub bliskim zeru.
Bariera ochronna betonowa pełna - bariera ochronna wykonana z
betonu jako konstrukcja pełna.

|
|