|
Chodnik - jego szerokość, pochylenie, konstrukcja
Usytuowanie chodnika względem jezdni powinno zapewniać bezpieczeństwo ruchu.
Odległość chodnika od krawędzi jezdni nie powinna być mniejsza niż:
- 10,0m w przypadku drogi klasy S (drogi ekspresowe) na terenie zabudowy,
- 5,0m w przypadku drogi klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) na terenie zabudowy,
- 3,5m w przypadku drogi klasy G (drogi główne) na terenie zabudowy,
- 1,0m w przypadku drogi klasy G, Z, L, D poza terenem zabudowy.
Na ulicy klasy Z (drogi zbiorcze), L (drogi lokalne),
D (drogi dojazdowe) chodnik może być usytuowany
bezpośrednio przy jezdni
lub pasie postojowym.
Ulica klasy L lub D w strefie zamieszkania może nie mieć
wyodrębnionej jezdni i chodników.
W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych warunkami miejscowymi oraz
przy przebudowie albo remoncie ulic klasy S, GP, G dopuszcza się usytuowanie chodnika
bezpośrednio przy jezdni, przy czym w wypadku ulic klasy S i GP pod warunkiem zastosowania
ogrodzenia oddzielającego chodnik od
jezdni lub innych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu.
Poza terenem zabudowy na drodze klasy GP, G, Z , w zależności od potrzeb,
może być stosowany samodzielny ciąg pieszy lub pieszo-rowerowy, usytuowany poza pasem drogowym lub chodnik na koronie drogi,
oddzielony od jezdni bocznym pasem dzielącym
o szerokości nie mniejszej niż
1,0 m.
Chodnik usytuowany bezpośrednio przy jezdni, pasie postojowym lub zatoce postojowej
powinien być wyniesiony ponad ich krawędź
na wysokość od 6 cm
do 16 cm i oddzielony krawężnikiem.
Ustalenie to nie dotyczy przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów oraz zjazdów.


Chodnik powinien mieć szerokość dostosowaną do
natężenia ruchu pieszych.
Do szerokości chodnika nie wlicza się szerokości krawężnika i obrzeża.
Szerokość chodnikausytuowanego bezpośrednio przy jezdni, pasie postojowym
lub zatoce postojowej nie powinna być mniejsza niż 2,00 m,
a w wypadku przebudowy drogi, wyłącznie w miejscu występowania przeszkody, dopuszcza się
zmniejszenie tej szerokości do 1,25 m.
W miejscu występowania przeszkody dopuszcza się rozdzielenie chodnika na co najmniej dwie
odrębne części, pod warunkiem że każda z nich będzie mieć szerokość nie mniejszą niż 1,0 m.
Szerokość chodnika powinna być odpowiednio zwiększona, jeżeli oprócz ruchu pieszych jest on przeznaczony do usytuowania urządzeń
technicznych, w szczegolności podpór znaków drogowych, słupków, drzew, wejść lub zjazdów utrudniających ruch pieszych.
Szerokość chodnika odsuniętego od jezdni lub szerokość samodzielnego ciągu pieszego nie powinna
być mniejsza niż 1,5 m, a dopuszcza się miejscowe zmniejszenie szerokości chodnika do 1,0 m,
jeżeli jest on przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszego.
Długość chodnika usytuowanego w ciągu przejść dla pieszych między
jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem powinna wynosić nie mniej niż
2,0 m.
Urządzenia na chodniku, w szczególności podpory znaków drogowych, słupy oświetleniowe należy tak usytuować, aby nie utrudniały
użytkowanie chodnika, w tym przez osoby niepełnosprawne.
Pochylenie podłużne chodnika usytuowanego bezpośrednio przy jezdni, pasie postojowym lub
zatoce postojowej nie powinno przekraczać odpowiednio dopuszczalnej wartości pochylenia
niwelety jezdni oraz dopuszczalnej wartości pochylenia jezdni zatoki.
Przy pochyleniu podłużnym przekraczającym 6%
należy stosować balustrady z poręczami.
W przypadkach innych pochylenie podłużne chodnika nie powinno przekraczać 6%. Przy pochyleniu
podłużnym przekraczającym 6% należy stosować pochylnie lub schody i pochylnie.
|
Schody i pochylnie więcej
tutaj. |
Konstrukcja nawierzchni chodnika
Konstrukcje nawierzchni chodnika z dopuszczeniem postoju samochodów o ciężarze całkowitym
nie większym niż 2,5 tony [2,5 Mg]:
8 cm - betonowa kostka brukowa (szara) o wymiarach: 20x10x8cm
3 cm podsypka cementowo-piaskowa 1:4
15 cm - warstwa podbudowy pomocniczej z mieszanki
niezwiązanej 0/31,5 stabilizowanej mechanicznie
10/15/20 cm - warstwa mrozoochronna z gruntu przepuszczalnego:
- dla podłoża G1 o gr. 10 cm
- dla podłoża G2,G3 o gr. 15 cm
- dla podłoża G4 o gr. 20 cm.
Konstrukcje nawierzchni samodzielnych chodników o nawierzchni brukowanej:
8 cm - betonowa kostka brukowa (szara)o wymiarach: 20x10x8cm
5 cm podsypka cementowo-piaskowa 1:4
10 cm - warstwa podbudowy pomocniczej z mieszanki
niezwiązanej 0/31,5 stabilizowanej mechanicznie
10/15/20 cm - warstwa mrozoochronna z gruntu przepuszczalnego:
- dla podłoża G1 o gr. 10 cm
- dla podłoża G2,G3 o gr. 15 cm
- dla podłoża G4 o gr. 20 cm.
Podłoże G1 powinno charakteryzować się modułem sprężystości (wtórnym)
nie mniejszym niż 80 MPa.
W obrębie przejść dla pieszych należy umieszczać żółte płytki guzkowate:

Zobacz: SST - Kostka betonowa
|
|