|
Linie krawędziowe - oznakowanie poziome dróg
Linie krawędziowe stosuje się przede wszystkim do wyznaczenia krawędzi jezdni bez krawężników
ulicznych w celu oddzielenia jezdni od pobocza lub pasa awaryjnego. Dopuszcza się stosowanie
linii krawędziowej na odcinkach z krawężnikami, jeżeli wymagają tego warunki widoczności lub
bezpieczeństwa ruchu.
Rozróżnia się następujące odmiany linii krawędziowych:
- P-7a "linia krawędziowa - przerywana szeroka"
- P-7b "linia krawędziowa - ciągła szeroka"
- P-7c "linia krawędziowa - przerywana wąska"
- P-7d "linia krawędziowa - ciągła wąska"
Na poboczu oddzielonym od jezdni linią krawędziową może odbywać się tylko ruch pojazdów
innych niż samochodowe, ponadto w przypadku linii krawędziowej przerywanej dopuszczony
jest na poboczu postój pojazdów, w tym samochodowych.
Znak P-7a | Znak P-7b | Znak P-7c | Znak P-7d |
 |
 |
 |
 |
Linie P-7a i P-7b o szerokości 0,24 m stosuje się na:
- autostradach i drogach ekspresowych,
- na drogach posiadających twarde pobocze lub opaskę,
- na drogach z numerem szlaku międzynarodowego,
- na drogach dwujezdniowych.
Na pozostałych drogach dopuszcza się stosowanie linii P-7c i P-7d o szerokości 0,12 m,
jednak zalecane jest stosowanie linii P-7a i P-7b na wszystkich drogach.
Znak P-7a "linia krawędziowa - przerywane szeroka" i P-7c "linia krawędziowa - przyrywana wąska"
stosuje się przede wszystkim do wyznaczenia krawędzi jezdni bez krawężników na odcinkach drogi, na
których dopuszcza się postój na poboczu.
Lina krawędziowa przerywana może być stosowana na odcinkach o dobrej widoczności, na których
omijanie stojących pojazdów przez uczestników ruchu, zobowiązanych do poruszania się po
poboczu, nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ponadto znaki te stosuje się w celu:
- przedłużenia krawędzi jezdni na skrzyżowaniach (P-7a),
- wyznaczenia przejazdów przez pasy dzielące jezdnie (P-7a),
- oddzielenie od jezdni zlokalizowanych w zatokach przystanków komunikacji publicznej (P-7a, P-7c),
- oznaczenie zjazdów (P-7a, P-7c).
Znaki P-7b "linia krawędziowa - ciągła szeroka" i P-7d "linia krawędziowa - ciągła wąska" stosuje
się przede wszystkim dla wyznaczenia krawędzi jezdni bez krawężników (przy czym lokalnie zastosowany
krawężnik - ułożony na płask - nie zwalnia z konieczności stosowania linii krawędziowej):
- wewnętrznych i zewnętrznych krawędzi autostrad, dróg ekspresowych i dwujezdniowych (tylko linia P-7b),
- korygowanie przebiegu krawężnika,
- oddzielenie torowiska tramwajowego (tylko linia P-7b),
- obwiedni powierzchni wyłączonych z ruchu znakiem P-21 (tylko linia P-7b),
- na odcinkach drogi, na których ze względu na obowiązujące przepisy lub bezpieczeństwo zatrzymanie
się na jezdni i na poboczu jest zabronione, w szczególności ciągłe linie krawędziowe należy stosować na:
- odcinkach drogi, na których na poboczu występuje ruch pieszych lub rowerzystów,
- odcinkach drogi, na których szerokość pobocza uniemożliwia zatrzymanie się
pojazdu samochodowego poza jezdnią,
- łukach poziomych,
- łukach pionowych wypukłych,
- odcinkach z barierami,
- odcinkach dróg, na których stosuje się linie: P-4, P-3a, P-2a i P-2b,
- wiaduktach, mostach i w tunelach,
- odcinkach dróg, na których obowiązują zakazy wyrażone znakami pionowymi
B-35 "zakaz postoju" i B-36 "zakaz zatrzymywania się".
|
|