|
Odcinki krzywoliniowe
Odcinek krzywoliniowy może zawierać łuk kołowy, kombinacje łuków kołowych i
krzywych przejściowych, a także inne rodzaje krzywych.

Łuk kołowy powinien być zaprojektowany i wykonany w taki
sposób, aby bezpieczeństwo było zachowane przy ruchu po mokrej nawierzchni z:
- prędkością miarodajną - w
wypadku drogi klasy G, GP, S, A,
- prędkością projektową - na drodze klasy Z, L, D.
Wymaganie określone powyżej uznaje się za spełnione, jeżeli równocześnie:
- wartość promienia łuku kołowego w planie jest nie mniejsza niż określona w tabeli:
Prędkość projektowa (km/h) |
120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Promień łuku kołowego (m) |
drogi poza terenem zabudowy: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7% |
750 | 500 | 300 | 200 | 125 | 80 | 50 | 30 |
drogi na terenie zabudowy: | |
| |
| |
| |
|
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5% | - | - | - | - | 140 | 80 | 50 | 30 |
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6% | - | - | 250 | 170 | 120 | 70 | - | - |
- wartości promienia łuku kołowego w planie oraz pochylenia poprzecznego jezdni są zgodne, z określonymi w tabelach:
a) droga klasy G, GP, S, A, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami:
Prędkość miarodajna (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni |
jak na odcinku prostym | 2% do 2,5% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% |
130 | ≥4000 | ≥3500 | 2500 | 1800 | 1400 | 1100 | ≤900 |
120 | ≥3500 | ≥3000 | 2000 | 1500 | 1200 | 900 | ≤750 |
110 | ≥2800 | ≥2500 | 1800 | 1400 | 1000 | 800 | ≤600 |
100 | ≥2200 | ≥2000 | 1400 | 1000 | 800 | 600 | ≤500 |
90 | ≥1600 | ≥1500 | 1000 | 750 | 600 | 500 | ≤400 |
80 | ≥1200 | ≥1100 | 800 | 600 | 450 | 350 | ≤300 |
70 | ≥1000 | ≥800 | 600 | 400 | 300 | 250 | ≤200 |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | ≤125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | ≤80 |
Uwaga: Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej
należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Stosowanie pochylenia poprzecznego 6%, 7% przy prędkości miarodajnej
powyżej 90 km/h wymaga uzasadnienia.
|
b) droga klasy G, GP, S, A, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami:
Prędkość miarodajna (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni |
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% |
80 | ≥950 | ≥550 | 450 | 350 | 300 | ≤250 |
70 | ≥600 | ≥375 | 300 | 250 | 200 | ≤170 |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | ≤120 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | ≤70 |
Uwaga: Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej
należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
|
c) drogi klasy Z, L, D, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami:
Prędkość projektowa (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni |
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | 125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | 80 |
40 | ≥250 | ≥220 | 150 | 100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥150 | ≥120 | 90 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Uwaga: Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej
należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
|
d) drogi klasy Z, L, D, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami:
Prędkość projektowa (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni |
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 |
40 | ≥150 | ≥100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥70 | ≥50 | 40 | 35 | 30 |
Uwaga: Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej
należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
|
Na drodze klasy D dopuszcza się zmniejszenie promienia łuku
w planie do 20 m,
a przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90° -
do 12 m.
Zachowanie pochyleń poprzecznych jezdni nie jest wymagane na ulicach klasy L i D,
a w wypadku uspokojenia ruchu - także na ulicy klasy Z.
|
|