|
Pobocza
Pobocza drogi klasy A lub S
składają się z umieszczonego przy jezdni pasa awaryjnego
i gruntowego pobocza.
Szerokość pasa awaryjnego i gruntowego pobocza nie powinny być mniejsze niż:
Szerokość [m] | Droga klasy A | Droga klasy S |
poza terenem zabudowy | na terenie zabudowy |
prędkość projektowa [km/h] |
120 | 100 | 80 | 120 | 100 | 80 | 80 | 70 | 60 |
pasa awaryjnego | 3,00 | 2,50 | 2,50 | 2,50 1) | 2,50 |
gruntowego pobocza | 1,25 2) | 0,75 2) |
1) Na jednojezdniowej drodze klasy S i etapowaniu budowy dopuszcza się pas awaryjny o szerokości 2,0 m.
2) Szerokość gruntowego pobocza może być większa, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń
organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.
Na drodze klasy S o prędkości projektowej 80 km/h poza terenem zabudowy
dopuszcza się zamiast pasa awaryjnego stosowanie opaski zewnętrznej o szerokości nie mniejszej
niż 0,7 m oraz co około 2 km stosowanie zatok awaryjnych o szerokości
nie mniejszej niż 2,5 m i długości nie mniejszej niż 60 m.
Miejsca usytuowania zatok i odległości między nimi powinny być dostosowane do potrzeb oraz możliwości terenowych.
Pochylenie poprzeczne pasa awaryjnego oraz pochylenia podłużne pasa awaryjnego
i gruntowego pobocza powinny być co do wartości i kierunku takie same jak jezdni.
Na pasie awaryjnym nie wolno lokalizować żadnych obiektów ani urządzeń.
Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza powinno wynosić:
- od 6% do 8% - na odcinku prostym oraz na odcinku
krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym jezdni jak na odcinku prostym,
- o 2% do 3% więcej niż pasa awaryjnego - na odcinku krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym
jezdni innym niż na odcinku prostym, jeśli jest to pobocze po wewnętrznej stronie łuku,
- od 3% do 4% w kierunku przeciwnym niż pas awaryjny - na odcinku krzywoliniowym o pochyleniu
poprzecznym jezdni skierowanym do środka łuku, jeśli jest to pobocze po zewnętrznej stronie łuku.
Przy przebudowie albo remoncie drogi w celu uzyskania parametrów drogi klasy A dopuszcza się
zmniejszenie szerokości gruntowego pobocza, jednak nie więcej niż do 0,75 m,
jeżeli szerokość pasa awaryjnego spełnia wymagania określone w tabeli powyżej.
Pobocze gruntowe - część korony drogi przeznaczona do chwilowego
zatrzymania się pojazdu, umieszczenia urządzeń bezpieczeństwa ruchu i wykorzystywana
do ruchu pieszych, służąca jednocześnie do bocznego oparcia konstrukcji nawierzchni.
Pobocza gruntowe drogi klasy GP, G, Z, L, D powinny mieć
szerokości nie mniejsze niż:
- 1,50 m - na drodze klasy GP,
- 1,25 m - na drodze klasy G,
- 1,00 m - na drodze klasy Z,
- 0,75 m - na drodze klasy L lub D.
Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza na odcinku prostym
lub na odcinku krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym jezdni jak na odcinku
prostym powinno wynosić:
- 6% ÷ 8% - przy szerokości pobocza nie mniejszej niż 1,0 m,
- 8% - przy szerokości pobocza mniejszej niż 1,0 m.
Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza na
odcinku krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym
jezdni innym niż na odcinku prostym powinno wynosić:
- o 2% do 3% więcej niż pochylenie jezdni, jeżeli jest to pobocze po wewnętrznej stronie łuku,
- tyle co pochylenie jezdni - do szerokości 1 m pobocza, a na pozostałej części pobocza - 2% w kierunku przeciwnym,
jeżeli jest to pobocze po zewnętrznej stronie łuku.
Na drogach klasy GP, G i Z, w zależności od potrzeb, w tym ruchu lokalnego i pieszych, część pobocza
przylegająca do jezdni może być utwardzona.
Utwardzone pobocze powinno mieć szerokość nie mniejszą niż
2,0 m a jego pochylenie podłużne i poprzeczne powinno być
dostosowane do pochyleń pasa ruchu, przy którym się ono znajduje.
Przy przebudowie, remoncie albo etapowaniu budowy dróg dopuszcza się w trudnych warunkach
terenowych utwardzone pobocza o szerokości mniejszej niż 2,0 m.
Gruntowe pobocze, przylegające do utwardzonego pobocza, powinno mieć szerokość nie mniejszą
niż 0,75 m, a w wypadku przebudowy albo remontu drogi dopuszcza się szerokość 0,50 m.
Jednojezdniowa droga zaliczona do sieci dróg międzynarodowych oraz dwujezdniowa droga klasy
GP, G, Z, bez utwardzonych poboczy, powinny
mieć opaski zewnętrzne stanowiące część poboczy przylegających do jezdni.
Konstrukcja nawierzchni opaski powinna być taka sama jak jezdni.
Opaska zewnętrzna powinna mieć szerokość 0,50 m, a w wypadku
drogi zaliczonej do sieci dróg międzynarodowych - nie mniej niż 0,70 m.
Szerokość gruntowego pobocza może być większa, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń
organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.
Gruntowe pobocze powinno mieć nawierzchnię co najmniej gruntową ulepszoną.
Wymagania dotyczące poboczy na obiektach inżynierskich są określone w przepisach dotyczących
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
|
|