|
Pochylenie jezdni
Jezdnia drogi powinna mieć pochylenie poprzeczne umożliwiające sprawny spływ wody.
Pochylenie poprzeczne jezdni powinno wynosić nie mniej niż:
- 2,0% - nawierzchni twardej ulepszonej,
- 3,0% - nawierzchni twardej nie ulepszonej,
- 4,0% - nawierzchni gruntowej ulepszonej.
Zachowanie pochyleń poprzecznych nie jest wymagane na krzywych przejściowych i na prostych
przejściowych przed i za łukiem kołowym, na których następuje zmiana kierunku pochylenia
poprzecznego jezdni, jeżeli:
- 1) pochylenie podłużne osi i krawędzi jezdni są większe od dodatkowego pochylenia podłużnego,
o którym mowa w § 18 ust. 3, nie mniej niż o 0,2%,
- 2) są spełnione warunki, o których mowa w § 18 ust. 3, oraz w uzasadnionych wypadkach na
skrzyżowaniu albo przy przebudowie lub remoncie ulicy, jeżeli pochylenie ukośne jezdni nie
będzie mniejsze niż 0,7%.
Jezdnia dwukierunkowa, niezależnie od liczby pasów ruchu, na odcinku prostym lub na odcinku
krzywoliniowym nie wymagającym jednostronnego pochylenia poprzecznego, powinna mieć kształt
daszkowy.
Spełnienie warunku, o którym mowa powyżej nie jest wymagane w wypadku prowadzenia drogi na
stromym zboczu, przewidywanej dobudowy drugiej jezdni, krótkiego odcinka prostego między
odcinkami krzywoliniowymi oraz jeżeli w wyniku zastosowania pochylenia jednostronnego
uzyskuje się korzystne warunki odprowadzenia wód opadowych, a także na ulicach klasy L i D.
Jezdnia jednokierunkowa drogi powinna mieć jednostronne pochylenie poprzeczne.
W wypadku etapowania przebudowy albo remontu dróg klasy GP i dróg niższych klas dopuszcza
się na jezdni jednokierunkowej dwustronne pochylenie poprzeczne.
Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni powinna być wykonana na krzywej przejściowej, prostej
przejściowej, jeżeli krzywa przejściowa nie jest wymagana, lub na łuku kołowym o większym
promieniu, jeżeli jest to krzywa koszowa.
Usytuowanie osi obrotu jezdni powinno być tak dobrane, aby zapewnić sprawny odpływ wody oraz
płynny przebieg krawędzi jezdni, o którym mowa w § 26 ust. 1 pkt 1.
Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni drogi powinna być tak prowadzona, aby dodatkowe pochylenia
podłużne krawędzi jezdni nie przekraczały wartości określonych w tabeli:
Prędkość projektowa (km/h) | Dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni (%) |
największe | najmniejsze na odcinku o pochyleniu poprzecznym ≤2% |
120-100 | 0,90 | 0,1 x a a - odległość krawędzi jezdni od osi obrotu (m) |
80 | 1,0 |
70, 60 | 1,6 |
50 | 2,0 |
Oś jezdni drogi w planie może składać się z odcinków prostych lub krzywoliniowych.
Jeżeli pozwalają na to warunki miejscowe, długość odcinka prostego na drodze poza terenem zabudowy o wypukłych załomach niwelety nie ograniczających widoczności nie powinna przekraczać wartości określonych w tabeli:
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 |
Największa długość odcinka prostego (m) | 2000 | 2000 | 1500 | 1200 | 1000 |
Najmniejsza długość odcinka prostego między odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku zwrotu (m) |
500 | 400 | 350 | 300 | 250 |
W wypadku przebudowy albo remontu drogi długość odcinka prostego między odcinkami krzywoliniowymi
może być inna niż określona w tabeli.
|
|