|
Połączenia dróg
Warunki połączeń dróg,
dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyżowaniami oraz warunki stosowania zjazdów, przy czym przez odstęp między
węzłami lub skrzyżowaniami rozumie się odległość między punktami przecięć osi dróg na sąsiednich węzłach lub skrzyżowaniach:
- droga klasy A powinna mieć powiązania z drogami klasy G, GP, S, A,
odstępy między węzłami nie powinny być mniejsze niż 15 km, a w granicach lub sąsiedztwie dużego miasta lub
zespołu miast - nie mniejsze niż 5 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy nie mniejsze niż 5 km,
a w granicach lub sąsiedztwie dużego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niż 3 km, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe
takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy A zjazdów jest zabronione;
- droga klasy S powinna mieć powiązania z drogami klasy G (wyjątkowo klasy Z) i
drogami wyższych klas, odstępy między węzłami (skrzyżowaniami) poza terenem zabudowy nie powinny
być mniejsze niż 5 km, a na terenie zabudowy w granicach lub sąsiedztwie dużego oraz średniego
miasta - nie mniejsze niż 3 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy między węzłami
(skrzyżowaniami) nie mniejsze niż 3 km poza terenem zabudowy, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niż 1,5 km, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają, przy czym
stosowanie zjazdów na drodze klasy S jest zabronione;
|
Przykładowy odcinek drogi ekspresowej - Wylot Wschodni z Kielc
|
Nowy wylot drogi ekspresowej nr 74 z Kielc do Cedzyny w kierunku Lublina i Rzeszowa
ma blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc - 4,1 km).
Przedsięwzięcie zakładało budowę węzła z tunelem w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej
czyli drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji
powstała również nowa dwujezdniowa droga będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w
kierunku Cedzyny.
Cały wylot wschodni ma parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku
jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych
nad ulicą Świętokrzyską, wiadukt nad drogą 74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską,
wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej
stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu
włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74.
Odcinek miejski wylotu wschodniego realizowany był w systemie "zaprojektuj i zbuduj", w ramach
którego jeden wykonawca robi projekt i jednocześnie realizuje inwestycję.
- droga klasy GP powinna mieć powiązania z drogami klasy Z (wyjątkowo klasy L)
i drogami wyższych klas, a odstępy między skrzyżowaniami (węzłami) poza terenem zabudowy nie
powinny być mniejsze niż 2000 m oraz nie mniejsze niż 1000 m na terenie zabudowy; dopuszcza
się wyjątkowo pojedyncze odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze
niż 1000 m, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niż 600 m, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe
lub ukształtowanie istniejącej sieci drogowej takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie
na drodze klasy GP zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej możliwości dojazdu lub
nie jest uzasadnione bądź możliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub
L do obsługi przyległych nieruchomości;
- droga klasy G powinna mieć powiązania z drogami nie niższej klasy niż L
(wyjątkowo klasy D), a odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być
mniejsze niż 800 m oraz na terenie zabudowy nie mniejsze niż 500 m; dopuszcza się wyjątkowo
odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niż 600 m, a na terenie
zabudowy - nie mniejsze niż 400 m, przy czym na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i
częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, szczególnie do
terenów przeznaczonych pod nową zabudowę;
- droga klasy Z powinna mieć powiązania z drogami wszystkich klas, z
ograniczeniami wynikającymi odnośle drog klasy A, S, a odstępy między skrzyżowaniami
poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 500 m oraz na terenie zabudowy nie
mniejsze niż 300 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między skrzyżowaniami poza terenem
zabudowy nie mniejsze niż 250 m, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niż 150 m, przy
czym na drodze klasy Z należy dążyć do ograniczenia liczby zjazdów, szczególnie do
terenów przeznaczonych pod nową zabudowę.
Przy przebudowie albo remoncie drogi, w wypadku uzasadnionym ukształtowaniem istniejącej sieci drogowej, dopuszcza się wyjątkowo
odstępstwa od warunków dotyczących odstępów między skrzyżowaniami, określonych dla dróg klasy GP, G, Z, jeżeli nie spowoduje to pogorszenia
stanu bezpieczeństwa ruchu.
|
|