|
Prędkość projektowa i prędkość miarodajna
Prędkość projektowa - parametr techniczno-ekonomiczny, któremu są
przyporządkowane graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres wyposażenia drogi.
Prędkość miarodajna - parametr odwzorowujący prędkość samochodów osobowych w ruchu
swobodnym na drodze, służący do ustalania wartości elementów drogi, które ze względu na bezpieczeństwo
ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości.
Prędkość projektowa
Prędkość projektową ustala się dla klasy drogi określone w tabeli poniżej:
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z | L | D |
Prędkość projektowa drogi (km/h): | poza terenem zabudowy | 120, 100, 80 | 120, 100, 80 |
100, 80, 70, 60 | 70, 60, 50 | 60, 50, 40 | 50, 40 | 40, 30 |
na terenie zabudowy | 80, 70,60 | 70,60 | 60, 50 | 60, 50, 40 | 40, 30 | 30 |
60 - dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym,
60 - można stosować na dwujezdniowej drodze.
Droga klasa A powinna mieć prędkość projektową ustaloną dla tej klasy drogi według zasad powyżej
z uwzględnieniem warunków określonych określonych w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących płatnych autostrad.
Droga klasy S, GP, G, Z, L, D powinna
mieć prędkość projektową ustaloną dla tych klas dróg według zasad powyżej stosownie do warunków terenowych i zagospodarowania.
Droga zaliczona do sieci dróg międzynarodowych nie powinna mieć prędkości projektowej niższej niż wynika to
z przepisów o głównych drogach ruchu międzynarodowego.
Prędkość miarodajna
W wypadku dróg klasy G, GP, S, A wprowadza
się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
-
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vp - prędkość projektowa (km/h).
-
2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:
Krętość drogi (°/km) | < 80 | 80 ÷ 160 | 161 ÷ 240 | > 240 |
Prędkość miarodajna | drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m | 110 | 100 | 90 | 80 |
drogi o szerokości jezdni 7,0 m z utwardzonymi poboczami | 110 | 90 | 80 | 70 |
drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez utwardzonych poboczy | 100 | 90 | 80 | 70 |
drogi o szerokości jezdni 6,0 m z utwardzonymi poboczami | 90 | 80 | 70 | 70 |
drogi o szerokości jezdni 6,0 m bez utwardzonych poboczy | 90 | 80 | 70 | 60 |
Krętość odcinka drogi - stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów
zwrotu kierunków trasy drogi wyrażonych w stopniach do jego długości wyrażonej w
kilometrach.
-
3) na drodze na terenie zabudowy:
Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze,
ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
Prędkośc miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi
i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
|
|