|
Progi zwalniające
Progi zwalniające są urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego
wykonanymi z zasady w formie wygarbienia.

Progi zwalniające można stosować w obszarze zabudowanym
na drogach następujących klas technicznych:
lokalna (L), dojazdowa (D),
wyjątkowo zbiorcza (Z).
W celu niedopuszczenia do najechania na próg zwalniający z nadmiernie
niebezpieczną prędkością dopuszcza się stosowanie geometrycznych lub
technicznych elementów wymuszających zmniejszenie prędkości pojazdu co
najmniej do 120% granicznej prędkości przejazdu przez próg. Elementami
takimi mogą być poprzeczne przegrody na jezdni, m.in. w strefach ruchu
uspokojonego, tzw. szykany, poprzeczne wysepki, kwietniki itp.
zmuszające do zmiany kierunku lub toru ruchu.
Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających:
- na drogach krajowych i wojewódzkich,
- na miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu
przyspieszonego (GP), ulicach głównych (G),
- na ulicach i drogach wyjazdowych straży pożarnej, stacji pogotowia
ratunkowego itp.,
- na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusowej komunikacji
pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych,
- na jezdniach innych niż bitumiczne, jeżeli nie można zastosować
oznakowania poziomego P-25,
- na łukach dróg i innych przypadkach, gdy ich obecność może powodować
zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Progi zwalniające nie mogą być umieszczane dalej niż:
- 60 m od linii zatrzymania przy znakach B-20 lub B-32,
- 40 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi o promieniu wewnętrznym
Rmax = 25 m i kącie zwrotu większym od 70°,
- 60 m od miejsca lub obiektu wymuszającego zmniejszenie prędkości
pojazdów, np. skrzyżowania ulic lub dróg, wymagające zmiany kierunku
ruchu co najmniej o 70°.
Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż:
- 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg,
- 20 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi, gdy wewnętrzny promień
łuku jest mniejszy od 50 m,
- 20 m od punktu początkowego spadku drogi, gdy spadek ten przekracza 10%,
- 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla
pieszych),
- 20 m przed i za przejazdem kolejowym oraz 15 m przed i za przejazdem
tramwajowym, licząc od skrajnej szyny toru na przejeździe,
- 25 m od najbliższej części wiaduktu lub innej konstrukcji nośnej.
Ponadto nie dopuszcza się umieszczania progów zwalniających na obiektach
mostowych i w tunelach, nad konstrukcjami inżynierskimi, takimi jak przepusty,
przejścia podziemne, komory instalacji wodociągowych i
c.o. itp., oraz odległości mniejszej niż 25 m od nich ze względu na
niszczący wpływ wstrząsów powodowanych przejeżdżaniem pojazdów samochodowych.
Ze względu na ukształtowanie w planie drogi progi zwalniające dzielimy na:
- listwowe - wykonane na szerokości całej drogi w formie elementu
listwowego jednolitego lub składanego
z segmentów,
- płytowe - wykonane w formie płyty poprzez odpowiednie ukształtowanie
nawierzchni jezdni lub ułożenie
i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji,
- wyspowe - wykonane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych
na jezdni.
Kształty i wymiary progów zwalniających U-16 oraz graniczne prędkości
przejazdu przedstawiono na rysunkach.
Na progach zwalniających płytowych o długości płyty L > 4 m dopuszcza
się wyznaczanie przejść dla pieszych.
Rys. Liniowy próg zwalniający listwowy U-16a o ograniczonej prędkości
przejazdu 25 - 30 km/h
Rys. Liniowy próg zwalniający płytowy U-16b o ograniczonej prędkości
przejazdu 25 - 30 km/h
Rys. Liniowy próg zwalniający płytowy U-16c o ograniczonej prędkości
przejazdu 25 - 30 km/h
Rys. Liniowy próg zwalniający listwowy U-16d o ograniczonej prędkości
przejazdu 18 - 20 km/h
Rys. Kształt i wymiary progu zwalniającego o zmniejszonej szerokości w
poprzecznym przekroju jezdni
Urządzenia odwadniania jezdni muszą być tak wykonane i utrzymane, by
wykluczone było powstawanie kałuży wody
lub tafli lodu przed i za progiem zwalniającym. W przypadku trudności w
zapewnieniu takiego odwodnienia
dopuszcza się stosowanie progów skróconych. Odwodnienie jezdni odbywa
się wtedy ciekiem przykrawżnikowym.
Progi zwalniające powinien poprzedzać znak A-11a.
W zależności od potrzeb progi zwalniające mogą być stosowane pojedynczo
lub w seriach liczących co najmniej 3 progi. W przypadku serii
progów każdy kolejny próg umieszcza się w odległości nie mniejszej niż
20 m
i nie większej niż 150 m od progu
poprzedzającego. Odległość między
poszczególnymi progami w serii należy
wyznaczać w oparciu o warunki lokalne, natężenie ruchu (prędkości
pojazdów) itp.
Jeżeli na danej ulicy lub obszarze obowiązuje ograniczenie prędkości do
wartości umożliwiającej łagodny
przejazd przez próg, to przed progiem umieszcza się tylko znak A-11a
"próg zwalniający" z tabliczką T-1
określającą odległość do progu.
W uzasadnionych przypadkach zaleca się stosowanie znaku A-11a z
tabliczką T-2. Przykład oznakowania
progów zwalniających U-16 przedstawiono na rys.
Oznakowanie pionowe progów zwalniających wskazujące lokalizację i
prędkość graniczną przejazdu przez
próg w zależności od typu progu pokazano na rysunku. Oznakowanie pionowe
nie zwalnia od obowiązku
odpowiedniego oznakowania poziomego każdego progu znajdującego się na
danym terenie.
Przykłady progów zwalniających wyspowych:
Oznakowanie progów zwalniających U-16:
|
|