|
Rodzaje skrzyżowań
Skrzyżowanie zwykle jest to skrzyżowanie o trzech lub czterech wlotach, które
nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa
dzielącego, a łączna szerokość wlotu i wylotu jest taka sama jak odcinka drogi
dochodzącej do skrzyżowania.
Skrzyżowanie zwykłe o poszerzonych wlotach to skrzyżowanie o trzech lub czterech
wlotach, które nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub
środkowego pasa dzielącego, a łączną szerokość wlotu i wylotu zwiększono (w
stosunku do szerokości odcinka drogi dochodzącej do skrzyżowania) dla wprowadzenia
dodatkowych pasów ruchu.
Skrzyżowanie ze skanalizowanymi wlotami drogi podporządkowanej lub drogi z
pierwszeństwem przejazdu to skrzyżowanie, które co najmniej na jednym z wlotów
drogi podporządkowanej lub z pierwszeństwem przejazdu ma wyspę dzielącą kierunki
ruchu.
Skrzyżowanie ze skanalizowanymi wlotami drogi z pierwszeństwem przejazdu i
drogi podporządkowanej to skrzyżowanie, które co najmniej na jednym z wlotów
drogi z pierwszeństwem przejazdu i co najmniej na jednym z wlotów drogi
podporządkowanej ma wyspy dzielące kierunki ruchu.
Skrzyżowanie o przesuniętych wlotach to jedno skrzyżowanie, na którym
wloty podporządkowane, znajdujące się po przeciwległych stronach drogi
z pierwszeństwem przejazdu, są względem siebie przesunięte na odległość
umożliwiającą przejazd z wlotu podporządkowanego na wprost i w w razie
potrzeby umieszczenie także na odcinku pomiędzy wlotami dodatkowych pasów
dla relacji skrętnych. Przesunięcie ma zwykle odległość 40-250 m. Skrzyżowanie
w efekcie przesunięcia osi wlotów podporządkowanych składa się z powiązanych
ruchowo części skrzyżowań typu T (obszary tych skrzyżowań nakładają się na
siebie).
Rozróżnić można dwa rozwiązanie skrzyżowania o przesuniętych wlotach:
1) z przesunięciem w prawo, z wlotami na drogę z pierwszeństwem przejazdu
kolejno z prawej i z lewej strony,
2) z przesunięciem w lewo, z wlotami na drogę z pierwszeństwem przejazdu
kolejno z lewej i prawej strony.
Mini rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej
krawędzi jezdni 14-22 m (wyjątkowo 25 m) z przejezdną wyspą środkową o
średnicy 4-10 m. Wyspa środkowa jest przejezdna, a na krawędzi jest
wyniesiona do 6 cm ponad powierzchnię jezdni wokół tej wyspy i nie więcej
niż 16 cm w środku wyspy. Wloty i jezdnia ronda są jednopasowe.
Małe rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej
krawędzi jezdni 26-40 m (wyjątkowo 22-45 m) z wyspą środkową tworzącą
wizualną przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda. Ze względów
funkcjonalnych wyspa może być otoczona przejezdnym pierścieniem o nawierzchni
odróżniającej się od jezdni ronda kolorem i/lub fakturą. Wloty i jezdnia
ronda mogą mieć szerokości umożliwiające ruch jedno- lub dwustrumieniowy.
Średnie rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej
krawędzi jezdni 41-65 m z wyspą środkową. Ma ono jedno- lub dwupasową jezdnię
wokół wyspy środkowej i może mieć więcej niż cztery wloty.
Duże rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej
krawędzi jezdni większej od 65 (55) m z wyspą środkową. Duże rondo może
mieć więcej niż cztery wloty i jezdnię wokół wyspy środkowej o jednym lub
dwóch, a wyjątkowo (przy sygnalizacji) trzech pasach ruchu. W uzasadnionych
przypadkach może być wyposażone w sygnalizację świetlną. Przy bardzo dużej
średnicy ronda, na odcinkach jezdni na rondzie między sąsiednimi wlotami,
może zachować przeplatanie strumieni ruchu.
Skrzyżowanie z wyspą centralną jest skrzyżowaniem skanalizowanym z wewnętrznymi
powierzchniami akumulacyjnymi przy wyspie centralnej dla skręcających w lewo
pojazdów. Typowym rozwiązaniem jest wyposażenie tego skrzyżowania w sygnalizację
świetlną.
|
|