|
Skrzyżowania zwykłe
Skrzyżowanie zwykle jest to skrzyżowanie o trzech lub czterech wlotach, które
nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa
dzielącego, a łączna szerokość wlotu i wylotu jest taka sama jak odcinka drogi
dochodzącej do skrzyżowania.
PROJEKTOWANIE SKRZYŻOWAŃ ZWYKŁYCH
Wewnętrzna krawędź pasa ruchu dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu zwykłym
powinna być kształtowana za pomocą łuku kołowego o promieniu nie mniejszym niż:
- 6,0 m - na wlocie drogi klasy L lub D,
- 8,0 m - na wlocie drogi klasy G lub Z,
- 10,0 m - na wlocie drogi klasy GP.
Krzywą koszową o stosunku promienia R1:R2:R3 = n:1:m, gdzie
n i m wynosi 2 lub 3, można stosować, jeżeli ułatwia ona ruch pojazdów skręcających w prawo,
a jednocześnie nie pogarsza warunków ruchu na przejściach dla pieszych i przejazdach dla
rowerzystów oraz nie utrudnia obserwacji pojazdów relacji kolidujących. Środkowy promień
krzywej koszowej nie może być mniejszy niż 9,0 m, a kąty środkowe początkowego i końcowego łuku
powinny mieć po 15 °.
Kąt przecięcia osi dróg na skrzyżowaniu powinien być zbliżony do kąta
90º, z dopuszczalnym odchyleniem nie większym niż 30º,
jeśli są spełnione wymagania widoczności na skrzyżowaniu.
Kąt przecięcia toru jazdy pojazdów z torem ruchu pieszych lub rowerzystów
powinien być zbliżony do kąta 90º, z dopuszczalnym odchyleniem
nie większym niż 10º.
Pochylenie podłużne i poprzeczne drogi z pierwszeństwem
przejazdu w miejscu występowania skrzyżowania nie powinny być większe niż:
- 3,0% w wypadku dróg klasy S, GP,
- 3,5% w wypadku dróg klasy G, Z,
- 4,0% w wypadku dróg klasy L, D.
Na skrzyżowaniu poza terenem zabudowy dopuszcza się pochylenie drogi odpowiednio
4%, 5%, 6%.
Pochylenie podłużne drogi podporządkowanej nie powinno być większe
niż 3% na długości co najmniej 20 m od krawędzi
jezdni drogi z pierwszeństwem przejazdu.
Ukształtowanie wysokościowe jezdni skrzyżowania powinno zapewniać sprawne
odprowadzenie wód opadowych ze skrzyżowania.
Wpusty uliczne należy lokalizawać poza obszarem przejść dla pieszych.
|
|