|
Szerokości pasów drogowych
Szerokość pasa drogowego powinna zapewniać możliwość umieszczenia wszystkich elementów drogi
i urządzeń z nią związanych, wynikających z funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych, przy
uwzględnieniu potrzeby ochrony użytkowników dróg i terenu przyległego przed wzajemnym
niekorzystnym oddziaływaniem.
Szerokość pasa drogowego powinna stanowić sumę szerokości elementów drogi, terenu niezbędnego na
umieszczenie urządzeń z nią związanych oraz ewentualnie infrastruktury i terenu
stanowiącego rezerwę na cele jej rozbudowy.
Rozmiary pasa drogowego potrzebnego na skrzyżowanie lub węzeł powinny dodatkowo gwarantować
możliwość spełnienia wymagań widoczności, w szczególności poprzez zastosowanie niezbędnych
narożnych ścięć linii granicznych.
Linie rozgraniczające drogę - granice terenów przeznaczonych na pas drogowy lub pasy drogowe
ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady - w decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady;
w liniach rozgraniczających drogi na terenie zabudowy (ulicy) mogą znajdować się również urządzenia
infrastruktury technicznej nie związanej z funkcją komunikacyjną drogi.
Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna zapewniać możliwość
umieszczenia elementów drogi i urządzeń z nią związanych wynikających z
ustalonych docelowych transportowych i innych funkcji drogi oraz
uwarunkowań terenowych.
Szerokość ulicy w liniach rozgraniczających
nie powinna być mniejsza niż (uwaga: wymagania archiwalne):
Klasa ulicy | Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających [m] ulicy o przekroju: |
jednojezdniowym o 2 pasach ruchu | dwujedniowym po 2 pasy ruchu | dwujezdniowym po 3 pasy ruchu |
S | - | 40 | 50 |
GP | 30 | 40 | 50 |
G | 25 | 35 | 45 |
Z | 20 | 30 | - |
L | 12 | - | - |
D | 10 | - | - |
W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych
trudnymi warunkami terenowymi lub istniejącym zagospodarowaniem, dopuszcza
się przyjęcie mniejszych szerokości ulic. Przyjęcie mniejszej szerokości
ulicy w liniach rozgraniczających wymaga przeprowadzenia analizy obejmującej:
- wzajemne rozmieszczenie jej elementów oraz urządzeń infrastruktury
technicznej, w charakterystycznych przekrojach poprzecznych,
- sposób etapowego i docelowego odwodnienia,
- sposób wysokościowego rozwiązania ulicy,
- wpływ istniejącego wartościowego zadrzewienia,
- podstawowe uwarunkowania hydrogeologiczne i geotechniczne o małej
nośności oraz terenów zalewowych,
- podstawowe uwarunkowania ochrony środowiska, a w sczególności sposobu
ochrony przed nadmiernym hałasem, wibracjami i zanieczyszczeniami powietrza.
Szerokość ulicy powinna być odpowiednio zwiększona, jeżeli przewiduje się umieszczenie w tej ulicy większej liczby pasów
ruchu, torowiska tramwajowego, ścieżek rowerowych, pasów lub zatok postojowych, pasów zieleni wysokiej lub urządzeń odwodnienia powierzchniowego.
Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyżowanie ulicy klasy Z lub ulic wyższych klas z ulicą klasy Z, G, GP oraz na plac i parking powinny być
określane indywidualnie.
Na skrzyżowaniu ulicy klasy L lub D z ulicą klasy L lub D, a także na
skrzyżowaniu ulicy klasy Z z ulicą klasy L lub D powinny być stosowane
narożne ścięcia linii rozgraniczających
nie mniejsze niż 5m x 5m.
Szerokości drogi
w liniach rozgraniczajach
poza terenem zabudowy i nie przeznaczonym pod zabudowę nie powinna
być mniejsza niż (uwaga: wymagania archiwalne):
Klasa drogi | Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających drogi o przekroju: |
jednojezdniowym (m) | dwujezdniowym (m) |
1x2 | 2x2 | 2x3 |
A | - | 60 | 70 |
S | 30 | 40 | 50 |
GP | 25 | 35 | 45 |
G | 25 | 35 | - |
Z | 20 | 30 | - |
L | 15 | - | - |
D | 15 | - | - |
Szerokości dróg obejmują: jezdnie, pobocza, skarpy o wysokości 0,75 m,
rowy drogowe oraz pasy terenu za rowami zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
Szerokości drogi w liniach rozgraniczających powinna być zwiększona,
jeżeli zawiera ona elementy lub urządzenia inne niż wymienione powyżej.
Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyżowanie drogi klasy Z poza
terenem zabudowy lub dróg wyższych klas z drogą klasy Z, G, GP, S oraz
na plac i parking powinny być
określone indywidualnie.
Na skrzyżowaniu drogi klasy Z z drogą klasy L lub D powinny być stosowane
narożne ścięcia linii rozgraniczających nie mniejszych niż
10 m x 10 m,
a przy istniejącej zabudowie dopuszcza się nie mniejsze niż 5 m x5 m,
zaś na skrzyżowaniu drogi klasy L lub D z
drogą klasy L lub D powinny
być stosowane narożne ścięcia nie mniejsze niz 5 m x 5 m.
Nabywanie nieruchomości pod drogi reguluje
specustawa drogowa.
|
|