|
Wyspy kanalizujące ruch
Wyspy są wyłączonymi z ruchu powierzchniami obszaru skrzyżowania i jego
wlotów. Mogą być wyznaczone przez znaki poziome na jezdni (P-21) lub wyodrębnione z jezdni
o krawędziach wyniesionych ponad powierzchnię jezdni na wysokość nie mniejszą niż 6 cm
z nawierzchnią z kostki, bruku lub z zielenią.
Wyspy dzielą się na następujące rodzaje:
- wyspy dzielące środkowe - rozdzielające jezdnie dwóch kierunków ruchu i służące
zwykle do segregacji ruchu pojazdów z przeciwnych kierunków,
- wyspy dzielące boczne, a przy ich większej długości - pas dzielący boczny, oddzielające
przystanek autobusowy od jezdni,
- wyspy trójkątne - oddzielające ruch pojazdów z tego samego kierunku,
- wyspy środkowe, kołowe, owalne lub o innych kształtach, na rondach i skrzyżowaniach z wyspą centralną,
- wyspy azylu - umożliwiające pieszym i rowerzystom przekraczanie szerokich jezdni na raty.
Wyspy kanalizujące na wlocie podporządkowanym mają następujące zadania:
- poprawienie rozpoznawalności skrzyżowania przez kierowców dojeżdżających drogą podporządkowaną,
- optyczne zwężenie wlotu podporządkowanego i prowadzenie relacji na wprost z wygięciem toru jazdy,
- regulacja kąta skrzyżowania,
- oddzielanie potoków pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z wlotu podporządkowanego od potoku pojazdów
z niego zjeżdżających,
- wyznaczenie korytarzy ruchu pojazdów relacji skrętów w lewo z wlotu podporządkowanego, a
zwłaszcza prowadzenie długich pojazdów podczas skrętów oraz zapobiegania ścinania łuków przy skręcaniu,
- ustalenie pozycji zatrzymania i chronienie pojazdów oczekujących na wlocie podporządkowanym
przed kolizją z pojazdami skręcającymi,
- ułatwienie pieszym i rowerzystom przekraczanie wlotu podporządkowanego.
Wyspy kanalizujące na wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu mają następujące zadania:
- poprawienie rozpoznawalności skrzyżowania przez kierowców dojeżdżających drogą z
pierwszeństwem przejazdu,
- oddzielenie potoków pojazdów z przeciwnych kierunków przejeżdżających skrzyżowanie,
- wytworzenie i zabezpieczenie powierzchni oczekiwania dla pojazdów skręcających z drogi z
pierwszeństwem przejazdu i jadących "na raty" pojazdów z wlotów podporządkowanych,
- wyznaczenie korytarzy ruchu pojazdów relacji skrętów w lewo z drogi z pierwszeństwem
przejazdu, prowadzenie długich pojazdów podczas skrętów oraz zapobiegania "ścinaniu" łuków
przy skręcaniu,
- redukcja prędkości na drodze z pierszeństwem przejazdu i jeje utrzymanie na pożądanym poziomie,
- ułatwienie pieszym i rowerzystom przekraczanie drogi z pierwszeństwem przejazdu.
Wyspy dzielące środkowe
Lokalizacja skrzyżowania (w terenie zabudowy i poza tym terenem) wpływa na
cele stosowania i sposób kształtowania wysp dzielących środkowych. Można
wyróżnić następujące typy i zastosowania tych wysp:
- podłużna - stosowana na drodze z pierwszeństwem przejazdu w terenach
zabudowy i poza tymi terenami przy większych natężeniach ruchu. Wyspa ta
towarzyszy zazwyczaj wprowadzeniu na wlocie dodatkowego pasa dla skrętu
w lewo.
- duża kropla - stosowana na wlotach dróg podporządkowanych poza terenem
zabudowy przy większych natężeniach ruchu. Ze względu na wymagania wynikające
ze sposobu rozwiązania ruchu pojazdów skręcających w prawo, zaleca się aby
duża kropla była stosowana tylko w połączeniu z wyspami trójkątnymi.
- mała kropla - stosowana na wlotach dróg podporządkowanych poza terenem
zabudowy przy małych natężeniach ruchu, gdy można zrezygnować ze stosowania
wysp trójkątnych.
- kryjąca (zamykająca) - znajdująca się na przedłużeniu pasa dla skrętu w
lewo i wyspy podłużnej (jeśli występuje) na przeciwległym wlocie drogi z
pierwszeństwem przejazdu, stosowana zazwyczaj na skrzyżowaniach typu T.
Na wlotach podporządkowanych skrzyżowań dróg jednojezdniowych poza terenem
zabudowy zaleca się stosowanie wyodrębnionych z jezdni wysp dzielących środkowych
typu mała lub duża kropla. Ich głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi kierowców
na obowiązek udzielenia pierwszeństwa przejazdu pojazdom na drodze z
pierwszeństwem przejazdu. Na wlotach podporządkowanych można zrezygnować z
wyspy dzielącej, jeśli skrzyżowanie jest czytelne, a obowiązek udzielenia
pierwszeństwa przejazdu jest sygnalizowany w wystarczający sposób przez
lokalizację skrzyżowania lub elementy pionowe (znaki, zadrzewienie).
Wyspy trójkątne
Poza terenem zabudowy zaleca się stosowanie wysp trójkątnych na zjazdach
z drogi z pierwszeństwem przejazdu o wysokiej prędkości ruchu (drogi
klasy S, GP i G) dla poprawy płynności i bezpieczeństwa ruchu na tej drodze.
W takim przypadku wyspy trójkątne powinny być stosowane razem z wyspami typu
duża kropla. Jeśli rezygnuje się z wyspy trójkątnej, należy stosować małe
krople.
W zależności od powierzchni zajmowanej przez wyspę trójkątną może ona być
wykonana w krawężnikach lub wyznaczona za pomocą znaków poziomych. Wyspy
trójkątne powinny być wyznaczone za pomocą znaków poziomych niezależnie od
wielkości ich powierzchni, jeśli pozostałe wyspy dzielące są również wyznaczone
za pomocą znaków poziomych.
Na skrzyżowaniu poza terenem zabudowy zaleca się odsunięcie wyspy trójkątnej
od krawędzi pasów ruchu. Zaleca się następujące wielkości tego odsunięcia: a=
Na terenie zabudowy można również projektować wyspy trójkątne, ale ich
stosowanie należy rozpatrywać indywidualnie z uwzględnieniem ruchu pieszego.
Przy doborze promienia skrętu w prawo, od którego zależy wielkość wyspy
trójkątnej, należy zwracać uwagę na jego wpływ na manewr skręcania, wysoka
prędkość może być niepożądana z uwagi na kolizje z ruchem pieszych i
rowerzystów. Z tego powodu oraz z uwagi na oszczędność terenu, wyspy
trójkątne na terenie zabudowy powinny być stosowane wyjątkowo i tylko
wówczas, gdy wynika to z geometri skrzyżowania (np. ostre kąty).
O powierzchni wysp trójkątnych na skrzyżowaniu w terenie zabudowy powinna
decydować nie tylko geometria skrzyżowania, ale także ich przeznaczenie.
Minimalna długość krawędzi wyspy trójkątnej, wystająca poza przejście dla
pieszych od strony najazdu, powinna wynosić 1,5 m. Całkowita długość
krawędzi wyspy trójkątnej może wynosić 5-20 m. Boki wyspy mogą być
ukształtowane jako odcinki proste lub łuki z podkreśleniem oznakowaniem
poziomym. Naroża wysp w krawężnikach należy wyokrąglać łukami o
promieniach 0,5-1,5 m. Na wymiary wysp trójkątnych wpływają również
szerokości i promienie przyległych korytarzy ruchu.
Wyspa trójkątna powinna być stosowana na wlocie podporządkowanym skrzyżowania
na prawe skręty w przypadku zastosowania wydzielonego pasa dla skrętu w prawo
z drogi z pierwszeństwem przejazdu i/lub dodatkowego pasa z prawej strony wylotu
drogi z pierwszeństwem przejazdu dla skrętu w prawo z wlotu podporządkowanego.
|
|