|
Znaki informacyjne - oznakowanie pionowe dróg
Znaki informacyjne
|
Znak D-1 "droga z pierwszeństwem" stosuje się w celu oznaczenia
początku drogi (trasy) w obszarze zabudowanym, na której kierujący ma pierwszeństwo
na skrzyżowaniach z innymi drogami aż do miejsca, w którym umieszczony jest znak D-2 .
Wzdłuż drogi z pierwszeństwem powtarza się znak D-1 o zmniejszonej do
400 mm długość boku.
Znak D-1
umieszcza się tak, aby jedna przekątna była w położeniu poziomym.
Jeżeli droga z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu, to pod znakiem D-1
umieszcza się tabliczkę T-6a ,
zgodnie z odpowiednimi zasadami.
Poza obszarem zabudowanym znak D-1 łącznie z tabliczką T-6a stosuje się tylko w przypadkach,
gdy trasa z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu.
pobierz plik dwg:
znak D-1.dwg
|
|
Znak D-2 "koniec drogi z pierwszeństwem" stosuje się w celu odwołania
pierwszeństwa nadanego znakiem D-1 .
Znak D-2
umieszcza się przed skrzyżowaniem z inną drogą z pierwszeństwem lub dróg równorzędnych,
w szczególności przed skrzyżowaniem z ruchem okrężnym.
Znak D-2
nie stosuje się, jeżeli na drodze stanowiącej poza obszarem zabudowanym kontynuację
drogi oznaczonej znakiem D-1 ,
na najbliższym skrzyżowaniu zastosowano znak A-6a , A-6b , A-6c , A-6d lub A-6e .
Znak D-2 umieszcza się w odległości:
- do 50 m przed skrzyżowaniem na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,
- do 150 m przed skrzyżowaniem na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h.
Jeżeli na skrzyżowaniu zastosowano znak A-7 ,
znak ten umieszcza się pod znakiem D-2.
Jeżeli znak D-2 został umieszczony przed skrzyżowaniem w odległości mniejszej niż podano
powyżej, dodatkowo pod znakiem D-2 umieszcza się tabliczkę T-1 wskazującą rzeczywistą
odległość umieszczenia znaku przed skrzyżowaniem. Jeżeli na skrzyzowaniu zastosowano znak
B-20 ,
przed skrzyżowaniem, pod znakiem D-2 umieszcza się znak
A-7 oraz tabliczkę z napisem
"Stop" i odległością do skrzyżowania.
Na jezdniach jednokierunkowych znak D-2 należy powtarzać po lewej stronie jezdni.
pobierz plik dwg:
znak D-2.dwg
|
|
Znak D-3 "droga jednokierunkowa" stosuje się w celu wskazania wjazdu na jezdnię, po
której ruch wszelkich pojazdów odbywa się tylko w jednym kierunku określonym na znaku.
Znak D-3 może być zastosowany pod warunkiem zamknięcia wjazdu z przeciwnego kierunku
na ten odcinek jezdni znakami B-2 lub C-9 .
Znak D-3 umieszcza się:
- na początku każdej drogi jednokierunkowej,
- przy wjeździe na jezdnię jednokierunkową drogi dwujezdniowej, jeżeli na pasie dzielącym
jezdnie zastosowano w tym samym przekroju drogi znak B-2 lub C-9 , jeżeli również występują
dodatkowe jezdnie dla obsługi przyległej zabudowy.
Znaki D-3 nie mogą być umieszczone wcześniej niż znaki B-2 lub C-9 dla przeciwnego kierunku.
Jeżeli na jezdni jednokierunkowej wprowadza się ruch dwukierunkowy na odcinku między
skrzyżowaniami, to przed tym miejscem umieszcza się znaki A-20 według odpowiednich zasad.
Znaku D-3 nie umieszcza się przy jezdniach jednokierunkowych dróg dwujezdniowych za przejazdami
przez pas dzielący jezdnie między skrzyżowaniami.
Jeżeli na jezdni jednokierunkowej wyznaczono pas ruchu dla rowerów, na którym ruch odbywa się
w kierunku przeciwnym do ruchu pozostałych pojazdów, pod znakiem D-3 umieszcza się tabliczkę
T-22 wskazującą, że znak nie dotyczy rowerów jednośladowych. Na przeciwległym wlocie pod
znakiem B-2 umieszcza się tabliczkę T-22 .
pobierz plik dwg:
znak D-3.dwg
|
|
Znak D-4a "droga bez przejazdu" stosuje się w celu oznaczenia wjazdu na drogę, której
przeciwległy koniec nie ma połączenia z inną drogą. Stosuje się go także na drodze, która ma
połączenie z innymi drogami, ale tworzą one układ zamknięty, a wyjazd z obszaru jest możliwy tylko
w miejscu wjazdu. Znak D-4a umieszcza się bezpośrednio za skrzyżowaniem.
Zaleca się stosowanie znaku D-4b przy zmianach organizacji ruchu powodujących czasową
nieprzejezdność drogi oraz w sytuacjach, gdy znak D-4a może być trudny do zauważenia przez
kierujących.
|
|
Znak D-4b "wjazd na drogę bez przejazdu" stosuje się w celu uprzedzenia, że droga znajdująca
się za skrzyżowaniem jest drogą bez przejazdu.
Znak D-4b umieszcza się przed skrzyżowaniem
z taką drogą. W zależności od warunków lokalnych może on być uzupełnieniem znaku D-4a lub
występować samodzielnie, jeżeli wjazd możliwy jest tylko z jednego kierunku ruchu.
Stosownie do sytuacji na skrzyżowaniu znak D-4b może wskazywać drogę bez przejazdu
położonego po prawej lub lewej stronie.
|
|
Znak D-5 "pierwszeństwo na zwężonym odcinku drogi" stosuje się w celu poinformowania
kierujących o pierwszeństwie wjazdu na zwężony odcinek drogi przed pojazdami jadącymi
z przeciwnego kierunku.
Znak D-5 umieszcza się w odległości do 20 m przed początkiem
zwężonego odcinka drogi, którego przeciwległy koniec został oznakowany znakiem B-31.
|
|
Znak D-6 "przejście dla pieszych" stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego
do przechodzenia pieszych w poprzek drogi. Powierzchnię przejścia stanowi część drogi
wyznaczona znakiem poziomym P-10.
|
|
Znak D-6a "przejazd dla rowerzystów" stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego
do przejaźdżania rowerzystów w poprzek drogi. Powierzchnię przejazdu stanowi część
drogi wyznaczona znakiem poziomym P-11.
|
|
Znak D-6b "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" stosuje się w celu oznaczenia
miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych oraz miejsca przejeżdżania rowerzystów
w poprzek drogi.
Powierzchnię przejścia i przejazdu wyznacza się znakami poziomymi P-10 i P-11 umieszczonymi
obok siebie. Znaki D-6 ,
D-6a i D-6b umieszcza się w odległości do
0,5 m od krawędzi przejścia
lub przejazdu od strony nadjeżdżających pojazdów.
Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych zaleca się stosowanie znaku dwustronnego, a
przy jezdniach jednokierunkowych znaki D-6 , D-6a i D-6b należy powtarzać po lewej stronie.
Na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych o szerokości ponad 15 m oraz na jezdniach
jednokierunkowych o szerokości ponad 10 m zaleca się umieszczenie dodatkowo znaków D-6,
D-6a i D-6b na tle folii odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej lub pomarańczowej.
Dla oznaczenia miejsca przejść dla pieszych szczególnie uczęszczanych przez dzieci pod znakiem D-6
lub D-6b
umieszcza się tabliczkę T-27 .
|
|
Znak D-7 "droga ekspresowa" stosuje się w celu oznaczenia początku lub kontynuacji
drogi ekspresowej.
Znaki D-7 umieszcza się:
- na początku drogi ekspresowej,
- na początku łącznic wjazdowych lub na innych drogach dojazdowych do dróg ekspresowych.
Znak D-7 z tabliczką T-1a umieszcza się na drodze ogólnodostępnej, której przedłużeniem
jest droga ekspresowa, w odległości 1000 m przed jej początkiem oraz dodatkowo za ostatnim
skrzyżowaniem znajdującym się w odległości mniejszej niż 1000 m od początku drogi ekspresowej.
Jeżeli wjazd na drogę ekspresową następuje z drogi leżącej w obszarze zabudowanym, to pod
znakiem D-7 umieszcza się znak D-43 "koniec obszaru zabudowanego". Znak D-7 umieszcza
się na tablicach przeddrogowskazowych i drogowskazach tablicowych, kierujących ruch do
drogi ekspresowej, umieszczonych na drodze, z której następuje wjazd na drogę ekspresową.
Do oznakowania drogi ekspresowej, za przejazd którą pobierana jest opłata, stosuje się
dodatkowe oznakowanie zgodnie z odpowiednimi zasadami.
|
|
Znak D-8 "koniec drogi ekspresowej" stosuje się w celu oznaczenia końca drogi przeznaczonej
tylko dla ruchu pojazdów samochodowych, oznaczonej przy wjazdach znakiem D-7 .
Znak D-8 umieszcza się na końcu drogi ekspresowej oraz na łącznicach wyjazdowych z drogi
ekspresowej. Jeżeli droga ekspresowa prowadzi do przejścia granicznego, wtedy znak D-8
umieszcza się przed znakiem A-30
z tabliczką T-17 wskazującą granicę państwa. Jeżeli droga
ekspresowa kończy się na skrzyżowaniu lub na odcinku międzywęzłowym, np. na przejściu
granicznym, w odległości 1000 m przed jej końcem
umieszcza się znak D-7 z tabliczką T-1a .
|
|
Znak D-9 "autostrada" stosuje się w celu oznaczenia początku lub kontynuacji autostrady. Znak
D-9 umieszcza się:
- na początku jezdni głównej autostrady,
- na początkach łącznic wjazdowych.
Znak D-9 z tabliczką T-1a umieszcza się na drodze ogólnodostępnej, której przedłużeniem jest
autostrada, w odległości 1000 m przed jej początkiem oraz dodatkowo za ostatnim
skrzyżowaniem znajdującym się w odległości mniejszej niż 1000 m od początku autostrady.
Jeżeli wjazd na autostradę następuje z drogi leżącej w obszarze zabudowanym, to pod
znakiem D-9 umieszcza się znak D-43 "koniec obszaru zabudowanego".
Znak D-9 z tabliczką T-28 umieszcza się na początku łącznic wjazdowych na płatny odcinek
autostrady oraz na jezdni głównej autostrady bezpłatnej na ostatnim węźle przed punktem
poboru opłat. W odległości 1000 m przed znakiem D-9 z tabliczką T-28 umieszczonym na
jezdni głównej, umieszcza się dodatkowo znak D-9 z tabliczkami T-28 i T-1a.
Na początku odcinka autostrady bezpłatnej będącej kontynuacją autostrady płatnej
umieszcza się znak D-9 z tabliczką T-28a wskazującą koniec odcinka autostrady, za
przejazd którym pobierana jest opłata.
Znak D-9 umieszcza się obok znaku E-15c z numerem autostrady, na tablicach
przeddrogowskazowych i drogowskazach tablicowych umieszczonych na drodze, z
której następuje wjazd na autostradę. W przypadku autostrady płatnej pod znakami D-9
i E-15c umieszcza się napis "Płatna" jak na tabliczce T-28.
|
|
Znak D-10 "koniec autostrady" stosuje się w celu oznaczenia końca autostrady.
Znak D-10 umieszcza się na końcu jezdni głównej autostrady i łącznicach wyjazdowych
z autostrady. Jeżeli autostrada prowadzi do przejścia granicznego, wtedy znak D-8
umieszcza się pod znakiem A-30 z tabliczką T-17 wskazujacą granicę państwa.
Jeżeli autostrada kończy się na skrzyżowaniu lub na odcinku międzywęzłowym, np. na
przejściu granicznym, w odległości 1000 m przed jej końcem umieszcza się znak D-7 z
tabliczką T-1a.
|
|
Znak D-11 "początek pasa ruchu dla autobusów" stosuje się w celu oznaczenia początku
pasa przeznaczonego tylko dla autobusów (trolejbusów) komunikacji publicznej,
znajdującego się po prawej stronie. Znak D-11 powinien mieć wymiary takie jak ustalono
dla znaków dużych. Znak D-11 umieszcza się obok jezdni, w miejscu, od którego
obowiązywć ma zakaz poruszania się po wyznaczonym pasie ruchu innych pojazdów niż
autobusy lub trolejbusy.
Jeżeli na tym pasie dopuszcza się także ruch innych pojazdów, to
na znaku D-11 pod napisem BUS należy umieścić napis określający rodzaj takich pojazdów
np. TAXI. Dopuszczenie do poruszania się po pasie ruchu dla autobusów innych pojazdów
powinno być ograniczone w takim stopniu, aby pojazdy te nie powodowały utrudnienia ruchu
autobusów (trolejbusów), dla których pas jest przeznaczony. Jeżeli konieczne jest wydzielenie
tego pasa po lewej stronie jezdni, to należy stosować odmianę znaku D-11 (D-11a) według
rysunku.
Wydzielenie pasów ruchu tylko dla autobusów (trolejbusów) jest jednym ze środków
usprawniających ruch tych pojazdów na obciążonych ruchem ulicach i przyczynia się
do poprawy regularności ich kursowania. Stosowanie wydzielonych pasów ruchu powinno
być poprzedzone wszechstronną analizą warunków ruchu na jezdni, uwzględniającą oprócz
natężenia ruchu różnych rodzajów pojazdów także czas przejazdu i czas zatrzymań.
Szczegółowe pomiary tych parametrów należy wykonać przed wyznaczeniem pasów
i po ich wyznaczeniu, w celu określania efektywności zastosowanego rozwiązania.
Wydzielanie pasów ruchu może być stosowane w zróżnicowanym zakresie. Gdy ruch
odbywa się dość swobodnie, a występują tylko punktowe utrudnienia w przejeździe pojazdów
komunikacji publicznej, wówczas zaleca się wydzielanie pasów tylko na krótkich odcinkach
w rejonach występujących w ruchu utrudnień. Można przy tym stosować inne zmiany w
organizacji ruchu, jak np. ograniczenie postoju lub zatrzymania pojazdów, eliminację skrętów,
eliminację innych pojazdów z pewnych odcinków jezdni itp. Na skrzyżowaniach, na których ruch
jest kierowany przy użyciu sygnalizacji świetlnej, długość wydzielonego pasa ruchu powinna
przekraczać długość kolejki pojazdów tworzących się na sąsiednich pasach ruchu. Jeżeli trudne
warunki ruchu występują na kilku sąsiednich skrzyżowaniach i powodują blokowanie odcinków
między nimi, to pas ruchu dla autobusów może być przeprowadzony przez kilka sąsiednich
skrzyżowań. Przeznaczenie części jezdni dla zbiorowej komunikacji publicznej i pozostawienie
na pozostałej części ruchu innych pojazdów może być uzasadnione nawet wówczas, gdy dla tych
pojazdów pozostaje tylko jeden pas ruchu. Zależy to od liczby autobusów i przewożonych
pasażerów. Minimalne natężenie ruchu autobusów, przy którym straty czasu ponoszone przez
jadących innymi pojazdami są równoważone przez korzyści pasażerów komunikacji
zbiorowej, zależy od stopnia nasycenia wlotów na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną
kierującą ruchem. Przy wysokim stopniu nasycenia (3000 pojazdów na godzinę sygnału
zielonego na dwóch pasach odpowiada nasyceniu 0,95) stosowanie wydzielonych pasów
jest uzasadnione nawet przy małym ruchu autobusów.
Jeżeli sytuacje lokalne nie zmuszają do stosowania innych środków, to dla autobusów
(trolejbusów) należy wydzielać prawy skrajny pas jezdni. Wydzielenie pasa po lewej
stronie może być uzasadnione skręcaniem autobusów (trolejbusów) w lewo lub jazdę
na wprost przy obowiazującym zakazie skrętu w lewo. Dla oznakowania wydzielonych
części jezdni dla autobusów (trolejbusów) w kierunku przeciwnym do ruchu pozostałych
pojazdów stosuje się znaki B-2 i F-18b zgodnie z odpowiednimi zasadami.
|
|
Znak D-12 "pas ruchu dla autobusów" stosuje się w celu potwierdzenia występowania
takiego pasa na całym odcinku między skrzyżowaniami. Znak D-12 powinien mieć
wymiary takie, jak ustalono dla znaków dużych; stosuje się go, gdy długość odcinka
pasa dla autobusów między skrzyżowaniami przekracza 400 m oraz umieszcza obok
jezdni w połowie tego odcinka.
Informację potwierdzającą występowanie pasa ruchu dla autobusów można stosować
także nad jezdnią. Znak D-12 umieszczony nad jezdnią ma wymiary takie, jak ustalono
dla znaków średnich. Jeżeli wydziela się lewy pas jezdni, to na znaku D-12 napis BUS
i symbol autobusu umieszcza się po lewej stronie tarczy znaku. Odpowiednio zamienia się
również linie oznaczające krawędź jezdni i pas ruchu.
Jeżeli pas ruchu dla autobusów kończy się przed skrzyżowaniem, to na końcu pasa
stosuje się znak D-12 z tabliczką T-3a. Pas ruchu dla autobusów oddziela się od
sąsiedniego, ogólnodostępnego pasa ruchu znakami poziomymi (linią przerywaną lub ciągłą).
|
|
Dodatkowe pasy ruchu
Dodatkowe pasy ruchu na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami stosuje się na tych drogach,
na których wystepują wzniesienia powodujące znaczne zmniejszenie prędkości samochodów
ciężarowych. Dodatkowe pasy ruchu stosuje się także na odcinkach dróg dwukierunkowych
poza wzniesieniami w celu zwiększenia możliwości wyprzedzania. Dodatkowy pas ruchu na
jezdni jednokierunkowej powinien występować po lewej stronie jezdni. Na jezdni dwukierunkowej
dodatkowy pas ruchu powinien występować jako pas środkowy oddzielony od pasa dla
przeciwnego kierunku ruchu linią podwójną ciągłą.
Na odcinkach oznakowanych znakiem D-13 "początek pasa ruchu powolnego" należy
zastosować oznakowanie jak powyżej, ewentualnie dla jezdni dwukierunkowych
zastosować przekrój dwupasowy.
|
|
Znak D-13a "początek pasa ruchu" stosuje się w celu wskazania początku dodatkowego pasa
ruchu na jezdni jednokierunkowej. Na znaku D-13a wskazuje się rzeczywistą liczbę pasów
ruchu. Znak D-13a umieszcza się w odległości do 100 m przed początkiem dodatkowego
pasa ruchu. Zaleca się umieszczenie dodatkowo znaku D-13a z tabliczką T-1a w odległości do
400 m przed początkiem dodatkowego pasa ruchu.
|
|
Znak D-13b "początek pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej" stosuje się w celu wskazania
początku dodatkowego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej. Znak D-13b umieszcza się
w odległości do 50 m przed początkiem dodatkowego pasa ruchu. Zaleca się umieszczenie
dodatkowo znaku D-13b z tabliczką T-1a w odległości do 200 m przed początkiem
dodatkowego pasa ruchu. Na odcinku o trzech pasach ruchu w odległościach co 300 - 500 m
umieszcza się znaki F-15 wskazujące niesymetryczny podział jezdni dla przeciwnych
kierunków ruchu.
Znaki D-13a i D-13b powinny mieć wymiary takie jak ustalono dla znaków wielkich lub
dużych. Znaki wielkie stosuje się na autostradach, a znaki dułe na pozostałych drogach.
Dodatkowe pasy ruchu stosuje się na wzniesieniach, na których występuje znaczne
zmniejszenie prędkości samochodów cieżarowych.
Przy wyznaczaniu dodatkowego pasa ruchu na wzniesieniu należy uwzględnić:
- wartość pochylenia podłużnego drogi,
- długość odcinka wzniesienia,
- nateżenie ruchu pojazdów,
- udział w ruchu samochodów cieżarowych i ciągników rolniczych.
Minimalna długość dodatkowego pasa ruchu wynosi 500 m.
Poza wzniesieniami dodatkowe pasy ruchu stosuje się na odcinkach jezdni
dwukierunkowych, których nawierzchnia pozwala na wyznaczenie trzech pasów
ruchu. Dodatkowe pasy ruchu na jezdniach dwukierunkowych wyznacza się poza
skrzyżowaniami na odcinkach, na których nie występuje ruch pieszych i rowerzystów
lub odbywa się on poza jezdnią. Na odcinkach, na których zastosowano dodatkowe
pasy ruchu oznaczone znakiem D-13a lub D-13b, nie dopuszcza się wyznaczenia przejść
dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. Na odcinkach dróg z dodatkowymi pasami
ruchu nie powinny występować zjazdy. W przypadku występowania zjazdu na jezdni
dwukierunkowej nie dopuszcza się możliwości skręcania w lewo ze zjazdu na drogę oraz z
drogi do zjazdu.
Oznakowanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej:
a) z poszerzeniem jezdni z lewej strony
Dodatkowe pasy ruchu poza wzniesieniami zaleca się stosować naprzemiennie,
w celu wyznaczenia dla obu kierunków ruchu odcinków zapewniających bezpieczne
wyprzedzania.
Dla dodatkowych pasów ruchu stosowanych naprzemiennie na jezdniach
dwukierunkowych zaleca się stosowanie pasów długości 800 - 1000 m. Przykład
oznakowania dodatkowego pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej pokazano na rysunku,
a na jezdni dwukierunkowej na rysunku.
b) z poszerzeniem jezdni z prawej strony
Rys. Oznakowanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej
|
|
Znak D-14 "koniec pasa ruchu" stosuje się w celu oznaczenia końca pasa ruchu leżącego
po prawej stronie jezdni. Znak stosuje się gdy na jezdni o co najmniej dwóch pasach ruchu
w kierunku, którego dotyczy znak, kończy się prawy pas ruchu. Znaku nie
stosuje się w celu oznakowania pasa włączania na węźle lub skrzyżowaniu.
Znak D-14 może być stosowany wyjątkowo w sytuacjach, gdy warunki terenowe wymuszają
zmniejszenie liczby pasów ruchu poprzez zakończenie prawego pasa ruchu. Jako zasadę
należy przyjmować zmniejszenie liczby pasów ruchu poprzez zakończenie lewego pasa ruchu.
Znak D-14a
W celu oznaczenia końca lewego pasa ruchu na odcinku jezdni jednokierunkowej
dwupasowej stosuje się znak D-14a "koniec lewego pasa ruchu".
W przypadku końca lewego pasa ruchu na jezdni o więcej niż dwóch pasach ruchu stosuje
się odmianę znaku D-14a wskazującą rzeczywistą liczbe pasów ruchu.
Dla wskazania końca dodatkowego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej stosuje się
znak D-14b "koniec wewnetrznego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej".
Znak D-14a wskazujący koniec lewego pasa ruchu na jezdni trzypasowej
Znaki D-14, D-14a i D-14b powinny być umieszczone w odległości:
- 100 - 150 m przed końcem pasa ruchu na drogach o dopuszczalnej prędkości większej niż
60 km/h,
- 50-100 m przed końcem pasa ruchu na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h.
Znak D-14a powinien być powtórzony po lewej stronie jezdni.
Wymiary oraz zasady stosowania w zależności od rodzaju drogi są analogiczne jak dla
znaku D-13a. Na drogach dwupasowych o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,
dopuszcza się stosowanie znaków D-14, D-14a o wymiarach jak dla znaków średnich.
Przykład zastosowania znaków D-14a i D-14b do oznakowania dodatkowego pasa
ruchu pokazano na rysunkach.
|
|
Znak D-15 "przystanek autobusowy" stosuje się w celu oznaczenia przystanku dla
autobusów komunikacji publicznej. Znak D-15 oznacza ponadto miejsce zatrzymywania
się innych niż autobusy pojazdów samochodowych, wykonujących odpłatny przewóz osób
na regularnych liniach i pojazdów przeznaczonych do przewozu dzieci do szkół i
przedszkoli.
Znak D-15 powinien mieć wymiary takie, jak ustalono dla znaków średniej wielkości,
jednak poza drogami krajowymi dopuszcza się stosowanie znaków o wymiarach jak
dla grupy wielkości mini. Na znaku D-15 nie dopuszcza się stosowania dodatkowych
napisów lub symboli.
Informacje wskazujące:
- nazwe przewoźnika, np. MPK, WPK, MZK, PKS itp. lub jego symbol,
- rodzaj przystanku, np. na żądanie, techniczny, dla wsiadających, dla wysiadających, itp.,
- nazwe przystanku,
- numery lub oznaczenie linii,
- rozkład jazdy,
można umieszczać:
- na niezależnych konstrukcjach, słupkach itp.,
- na elementach konstrukcji wiaty przystankowej,
- na konstrukcji wsporczej znaku D-15.
Znaki D-15 umieszcza się w odległości od 0,5 do
2,0 m od krawędzi jezdni lub krawędzi
zatoki, po tej stronie jezdni, po której zatrzymuje się autobus. Jeżeli na przystanku bez zatoki,
odcinek jezdni, na którym zastosowano znak poziomy P-17 "linia przystankowa", jest dłuższy
niż 30 m, zaleca się umieszczanie dwóch znaków
w odległości 15 m od początku i końca linii.
|
|
Znak D-16 "przystanek trolejbusowy" stosuje się w celu oznaczenia przystanku dla
trolejbusów.
Wymiary oraz zasady stosowania i umieszczania znaków D-16 są analogiczne jak znaków D-15.
|
|
Znak D-17 "przystanek tramwajowy" stosuje się w celu oznaczenia przystanku dla tramwajów.
Wymiary i zasady stosowania oraz umieszczania znaku D-17 są takie same jak znaku
D-15; jednak jeżeli przystanek jest wyposażony w wyodrębnioną z jezdni wysepkę dla
pasażerów, to znak D-17 umieszcza się na tej wysepce, a nie przy krawędzi jezdni.
|
|
Znak D-18 "parking" stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do
postoju pojazdów (zespołów pojazdów), z wyjątkiem przyczep kempingowych.
Jeżeli na parkingu dopuszczone jest pozostawienie na postoju przyczep kempingowych,
pod znakiem D-18 umieszcza się tabliczke T-23e. Jeżeli parking przeznaczony jest do
postoju tylko określonego rodzaju pojazdów, w dolnej części znaku umieszcza się
symbol pojazdu barwy białej zgodny z przedstawionymi na tabliczkach T-23 lub na znaku F-20.
Jeżeli miejsce takie zostało specjalnie zbudowane poza drogą, to znak D-18 stosuje się
i umieszcza zgodnie z zasadami dotyczącymi znaków oznaczających obiekt, określonymi
tutaj.
Znak D-18 stosuje się do oznaczenia początku odcinka chodnika, na którym dopuszczono
postój pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej
2,5 t.
W razie potrzeby wskazania określonego sposobu parkowania pojazdów na drodze, pod
znakiem D-18 umieszcza się odpowiednią odmianę tabliczki T-30 podającą sposób
ustawiania pojazdów, a mianowicie:
|
|
Tabliczka T-30a
- tabliczkę T-30a oznaczającą postój całego pojazdu na chodniku równolegle do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30b
- tabliczkę T-30b oznaczająca postój całego pojazdu na chodniku prostopadle do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30c
- tabliczkę T-30c oznaczającą postój całego pojazdu na chodniku skośnie do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30d
- tabliczkę T-30d oznaczającą postój na chodniku kołami przedniej osi pojazdu prostopadle
do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30e
- tabliczke T-30e oznaczającą postój na chodniku kołami przedniej osi pojazdu skośnie do
krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30f
- tabliczkę T-30f oznaczającą postój całego pojazdu na jezdni prostopadle
do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30g
- tabliczkę T-30g oznaczającą postój całego pojazdu na jezdni skośnie do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30h
- tabliczkę T-30h oznaczającą postój na chodniku kołami jednego boku pojazdu równolegle
do krawężnika,
|
|
Tabliczka T-30i
- tabliczkę T-30i oznaczającą postój całego pojazdu na jezdni równolegle do krawężnika.
|
Dla wyznaczenia postoju po lewej stronie drogi stosuje się tabliczki T-30 o odpowiednio
odwróconym symbolu.
Jeżeli postój został wskazany znakami D-18 z tabliczkami T-30, wówczas na końcu odcinka
przeznaczonego do postoju umieszcza się znak D-18 z tabliczką T-3a. Oznakowanie
takie dopuszcza się również w innych miejscach, w których występują wątpliwości co do
miejsca i sposobu parkowania.
Tabliczka T-3a
Wybór sposobu parkowania pojazdów na drodze wymaga szczegółowego przeanalizowania
warunków ruchu pojazdów, natężenia ruchu pieszych, szerokości jezdni i chodników oraz
istniejącej organizacji ruchu. Niedopuszczalne jest wyznaczenie parkowania przy użyciu
tabliczek od T-30d do T-30i, jeżeli na jezdni obowiązuje zakaz zatrzymywania się lub
postoju. Parkowanie skośne zaleca się stosować wówczas, gdy wjazd na stanowisko
możliwy jest tylko z jednego kierunku. Parkowanie pojazdów całkowicie na chodniku prostopadle
do krawężnika możliwe jest przy szerokości chodnika powyżej 6 m, pod warunkiem
pozostawienia min. 1,5 m szerokości chodnika dla ruchu pieszego. Parkowanie pojazdów
całkowicie na jezdni, skośne lub prostopadłe, można wprowadzać na szerokich jezdniach
o niewielkim natężeniu ruchu. Parkowanie częściowo na jezdni, częściowo na chodniku
jest rozwiązaniem pośrednim, gdy nie można dopuścić postoju pojazdu całkowicie na
chodniku, ze względu na jego szerokość, a warunki ruchu pojazdów umożliwiają postój na jezdni.
Nie należy wyznaczać parkingu, choćby częściowo, na chodniku z wysokim krawężnikiem.
Na odcinkach chodnika, gdzie dopuszczone zostało parkowanie, zaleca
się obniżenie krawężnika oraz fizyczne oddzielenie (w miare możliwości) pojazdów od pieszych.
Znak D-18a
W dolnej części znaku D-18 dopuszcza się umieszczenie napisu określającego rodzaj
parkingu, np. leśny, płatny, strzeżony itp. lub symbolu koperty.
Znak D-18a "parking - miejsce zastrzeżone" oznacza miejsce przeznaczone na postój
pojazdu uprawnionej osoby.
Pod znakiem D-18a mogą być umieszczone tabliczki określające użytkowników lub
rodzaj pojazdów, dla których parking jest przeznaczony, np. tylko dla zaopatrzenia, tylko
dla karetek pogotowia itp., ewentualnie z podaniem w jakich godzinach wynikające stąd
ograniczenia dotyczą innych uczestników ruchu.
W razie potrzeby wyznaczenia miejsca postoju przeznaczonego tylko dla pojazdu
samochodowego uprawnionej osoby niepełnosprawnej o ograniczonej sprawności ruchowej
oraz kierującego pojazdem przewożącego taką osobe, pod znakiem D-18a umieszcza się
tabliczkę T-29.
|
Znak D-18b "parking zadaszony" stosuje się w celu wskazania parkingu, na którym miejsca
przeznaczone do postoju pojazdów znajduja się w budynku lub pod wiatą. W dolnej
części znaku D-18b lub na tabliczce pod znakiem można umieszczać symbole
lub napisy analogicznie jak dla znaku D-18.
Rys. Znak D-18b
|
|
Znak D-19 "postój taksówek" stosuje się w celu oznaczenia początku odcinka jezdni przeznaczonego
tylko dla postoju taksówek osobowych.
Znak D-19 powinien mieć wymiary: długość podstawy 620 mm,
wysokość 300 mm.
Analogicznie jak znak D-19 stosuje się znak D-19a "postój taksówek bagażowych" w
miejscach przeznaczonych na postój taksówek bagażowych.
Znak D-19a powinien mieć wymiary: długość podstawy 620 mm,
wysokość 400 mm.
Znaki D-19 i D-19a powinny być wykonywane jako dwustronne i umieszczane przy
krawężniku obok miejsca, na które podjeżdża pierwsza z oczekujących taksówek.
Postoje taksówek osobowych zaleca się ustalać w rejonach:
- dworców,
- domów towarowych,
- hoteli,
- restauracji,
- obiektów kulturalno-rozrywkowych,
natomiast taksówek bagażowych, przy:
- domach towarowych,
- sklepach meblowych i przemysłowych,
- magazynach.
Jeżeli to możliwe, postoje te należy wyznaczać na ulicach lokalnych, a na ulicach
układu podstawowego w zatokach, tak aby utrudnienia w ruchu innych pojazdów były
jak najmniejsze.
Długość odcinka przeznaczonego do postoju taksówek powinna wynikać z obserwacji
zapotrzebowania na taksówki w danym rejonie, ale nie powinna być mniejsza od
15 m (trzy taksówki) i większa niż
50 m (dziesięć taksówek). Większa liczba
taksówek może oczekiwać na wyznaczonych placach poza jezdniami.
Jeżeli długość odcinka przeznaczonego do postoju nie została określona znakiem D-20,
to oznacza to, iż postój taksówek może odbywać się w odległości do
20 m od znaku D-19.
|
|
Znak D-20 "koniec postoju taksówek" stosuje się w celu oznaczenia
końca odcinka jezdni przeznaczonego do postoju taksówek osobowych i umieszcza
na jego końcu.
W celu oznaczenia końca postoju taksówek bagażowych stosuje się
znak D-20a "koniec postoju taksówek bagażowych".
|
|
Znak D-21 "szpital" stosuje się w celu oznaczenia bliskości szpitala. Znak ten oprócz charakteru
informacyjnego zawiera także nakaz zachowania szczególnej ostrożności i niepowodowania nadmiernego
hałasu.
Zastosowanie znaku D-21 czyni zbędnym umieszczanie w rejonie szpitala znaku B-29. Znak D-21 umieszcza
się na wszystkich ulicach przylegających do szpitala położonych w odległości nie większej niż 25 m od granicy
tego obiektu. W celu oznakowania szpitala oddalonego od drogi głównej stosuje się oznakowanie
przedstawione na rysunku.
|
|
Znak D-21a "policja" stosuje się w celu wskazania siedziby
jednostki policji. Znak umieszcza się w pobliżu siedziby. Znaki wskazujące
kierunek do jednostki policji nie znajdującej się bezpośrednio przy drodze
można umieszczać na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Poza obszarem
zabudowanym znaki D-21a umieszcza się w celu wskazania posterunku policji
prowadzącego nadzór nad ruchem drogowym.
|
|
Znak D-22 "punkt opatrunkowy" stosuje się w zasadzie poza miastami
w celu wskazania obiektu, w którym uczestnik ruchu może uzyskać pomoc medyczną.
|
|
Znak D-23 "stacja paliwowa" stosuje się w celu oznaczenia
stacji paliw, na której prowadzona jest sprzedaż paliw do pojazdów samochodowych,
w tym benzyny bezołowiowej.
Jeżeli stacja paliw prowadzi także sprzedaż gazu do pojazdów nim napędzanych,
dopuszcza się umieszczenie w dolnej części znaku napisu "LPG - GAZ".
|
|
Znak D-23a "stacja paliwowa z gazem do napędu pojazdów" stosuje
się w celu wskazania stacji nie prowadzącej sprzedaży paliw do napędu pojazdów
innych niż gaz.
|
|
Znak D-23b "stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych" stosuje
się w celu wskazania stacji paliw wyposażonej w punkt ładowania pojazdów elektrycznych.
Jeżeli stacja paliw prowadzi także sprzedaż paliwa gazowego, dopuszcza się umieszczenie
w dolnej części znaku napisu określającego rodzaj tego paliwa: "LPG", "CNG", "LNG", "wodór (H2)".
|
|
Znak D-23c "punkt ładowania pojazdów elektrycznych" stosuje
się w celu wskazania punktu ładowania pojazdów elektrycznych.
|
|
Znak D-24 "telefon" stosuje się poza miastami w celu oznaczenia
obiektu z ogólnodostępnym aparatem telefonicznym. Znaku D-24 nie należy umieszczać
łącznie z innymi znakami o obiektach, w których na ogół znajdują się telefony
ogólnodostępne, np. restauracje, hotele, kempingi itp.
Jeżeli telefon nie jest dostępny przez całą dobę, to w dolnej części znaku podaje
się, w jakich godzinach jest dostępny.
|
|
Znak D-25 "poczta" stosuje się poza miastami w celu oznaczenia
znajdujących się w pobliżu placówek pocztowych.
Jeżeli na poczcie znajduje się ogólnodostępny telefon, na znaku D-25 umieszcza się
symbol słuchawki telefonicznej.
|
|
Znak D-26 "stacja obsługi technicznej" stosuje się w celu
oznaczenia zlokalizowanych, przede wszystkim przy drogach pozamiejskich, zakładów
usługowych prowadzących naprawy pojazdów samochodowych. Znak umieszcza się przy
takich zakładach, które wykonują naprawy pojazdów różnych typów, w szczególności
dotyczące urządzeń i zespołów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu (hamulce,
układ kierowniczy, oświetlenie).
Jeżeli zakres usług jest ograniczony, to na znaku lub na tabliczce można umieścić
napis określający te usługi.
Umieszczony w dolnej części znaku symbol lub nazwa producenta samochodów oznacza
autoryzowaną stację obsługi pojazdów tego producenta.
|
|
Znak D-26a "wulkanizacja" stosuje się w celu wskazania zakładu
wulkanizacyjnego. Znak umieszcza się przy wjeździe do zakładu. Znaki wskazujące
kierunek do zakładu wulkanizacyjnego zlokalizowanego w odległości do
500 m od drogi można umieszczać na drogach
krajowych, wojewódzkich i powiatowych.
|
|
Znak D-26b "myjnia" stosuje się w celu wskazania myjni
samochodowej. Zasady stosowania znaku D-26b są analogiczne do znaku D-26a.
|
|
Znak D-26c "toaleta publiczna" umieszcza się przy zlokalizowanych
przy drodze ogólnodostępnych toaletach. Jeżeli w toalecie znajduje się urządzenie
do opróżniania toalet zainstalowanych w autobusach i przyczepach kempingowych, w
dolnej części znaku umieszcza się napis "BUS".
|
|
Znak D-26d "natrysk" stosuje się w celu wskazania
ogólnodostępnych natrysków zlokalizowanych w obiektach przy drogach.
|
|
Znak D-27 "bufet lub kawiarnia" stosuje się poza miastami
w celu oznaczenia obiektu, w którym uczestnicy ruchu mogą skorzystać z
szybkich usług gastronomicznych w ograniczonym zakresie.
|
|
Znak D-28 "restauracja" stosuje się w celu wskazania lokali
przygotowanych do obsługi gastronomicznej uczestników ruchu w zakresie większym
niż lokale oznaczone znakiem D-27. Znaków D-27 i D-28 nie należy umieszczać
dla oznaczenia obiektów, przy których brak jest zorganizowanych poza drogą
miejsc postoju.
|
|
Znak D-29 "hotel (motel)" stosuje się w celu wskazania,
w zasadzie poza miastami, obiektów świadczących usługi w zakresie wynajmu
pokoi lub łóżek na krótki okres czasu. Znaków tych nie należy umieszczać
przed obiektami rezerwowanymi w całości na dłuższe pobyty wypoczynkowe lub
związanymi z inną działalnością, a użyczającymi noclegów uczestnikom ruchu
tylko sporadycznie.
|
|
Znak D-30 "obozowisko (kemping)" stosuje się w celu wskazania
miejsca umożliwiającego uczestnikom ruchu rozbicie namiotu, ustawienie samochodu
i przyczepy kempingowej. Znakiem tym należy oznaczać takie miejsca, które są
wyposażone w niezbędne urządzenia sanitarne, określone odrębnymi przepisami.
Obozowisko (kemping) wyposażone w podłączenia elektryczne dla przyczep
|
|
Znak D-31 "obozowisko (kemping) wyposażone w podłączenia elektryczne
dla przyczep" stosuje się w celu oznaczenia kempingów, które posiadają
podłączenia elektryczne dla przyczep kempingowych.
|
|
Znak D-32 "pole biwakowe" stosuje się w celu wskazania
lokalizacji miejsc umożliwiających rozbicie namiotu lub ustawienie przyczepy
kempingowej, wyposażonych jedynie w nieutwardzony plac postojowy i proste
urządzenia, takie jak: stoły, daszki (wiaty) i ustęp.
|
|
Znak D-33 "schronisko młodzieżowe" stosuje się w celu wskazania
obiektów tego typu określonych odrębnymi przepisami przez Polskie Towarzystwo
Schronisk Młodzieżowych lub inną organizację.
|
|
Znak D-34 "punkt informacji turystycznej" stosuje się w celu
wskazania uczestnikom ruchu obiektów, w których zorganizowana jest informacja
turystyczna zapewniona przez personel. Znaków tych nie należy stosować do
oznaczenia punktów z informacją wizualną (mapy, plakaty, schematy, wykazy
adresów itp.), umieszczoną np. na parkingach przydrożnych.
|
|
Znak D-34a "informacja radiowa o ruchu drogowym" stosuje się
w celu poinformowania jadących o możliwości uzyskania przez radio informacji
dotyczących warunków ruchu, w szczególności jego płynności, przejezdności dróg
oraz warunków atmosferycznych.
Znak D-34a informuje wyłącznie o stacjach, które w systemie RDS automatycznie
przekazują komunikaty dotyczące warunków ruchu drogowego.
Na białym polu znaku umieszcza się napis "Radio", a pod nim znak identyfikacyjny
(nazwę) stacji. Na dole na niebieskim tle podaje się dane o częstotliwości,
z wymienieniem jednostek (MHz, kHz). Dodatkowo można
podać czas nadawania wiadomości dla kierujących.
Zastosowanie na znaku D-34a napisu określającego dane o falach radiowych należy
uzgodniać z odpowiednią jednostką zajmującą się radiokomunikacją.
Znak D-34a umieszcza się poza obszarem zabudowanym przede wszystkim na drogach
o dużym natężeniu ruchu, na których tworzą się uciążliwe dla jadących
zatamowania ("korki"). Jeżeli radiostacja ma zasięg lokalny (UKF), to znaki
umieszcza się tylko w jej zasięgu.
Znaki D-34a nie powinny być umieszczone w odległościach mniejszych niż co 30 km.
|
|
Znak D-35 "przejście podziemne dla pieszych" stosuje się w celu
wskazania pieszym miejsca, w którym mogą przedostać się na przeciwną stronę drogi,
przechodząc pod jezdnią.
Znak D-35 należy umieszczać w sąsiedztwie wejścia do przejścia podziemnego,
w miejscu zapewniającym widoczność tego wejścia.
Jeżeli przejście podziemne wyposażone jest także w schody ruchome, to obok
znaku D-35 lub bezpośrednio przy schodach umieszcza się dodatkowo znak D-35a
"schody ruchome w dół". Znak ten może być stosowany samodzielnie.
|
|
Znak D-36 "przejście nadziemne dla pieszych" stosuje się w celu
wskazania pieszym miejsca, w którym mogą przedostać się na przeciwną stronę
drogi przechodząc nad jezdnią. Ze względu na to, że przejścia nadziemne (kładki)
i wejścia na nie są z reguły dobrze widoczne, stosowanie tego znaku powinno być
ograniczone.
Jeżeli przejście nadziemne wyposażone jest także w schody ruchome, to obok
znaku D-36 lub bezpośrednio przy schodach, umieszcza się dodatkowo
znak D-36a "schody ruchome w górę". Znak ten może być stosowany samodzielnie.
|
|
Znak D-37 "tunel" stosuje się w celu poinformowania kierujących
o wjeździe do tunelu.
Znak D-37 umieszcza się w odległości do 50 m
przed wjazdem do tunelu.
W przypadku potrzeby określenia długości tunelu, w dolnej części znaku można
umieścić informację analogiczną jak na tabliczce T-2, przy czym strzałki i
napis są barwy białej.
|
|
Znak D-38 "koniec tunelu" stosuje się w celu poinformowania
kierujących o wyjeździe z tunelu. Znak D-38 umieszcza się w odległości do
50 m za wyjazdem z tunelu.
|
|
Znak D-39 "dopuszczalne prędkości" stosuje się w celu
poinformowania osób wjeżdżających do Polski o podstawowych prędkościach
dopuszczalnych na drogach w kraju.
Znak D-39 powinien mieć wymiary: długość podstawy 3500 mm,
wysokość 4000 mm, bez względu na miejsce
zastosowania.
Znaki D-39 umieszcza się na drogach wjazdowych do kraju w pobliżu punktów kontroli
celnej.
|
|
Znak D-40 "strefa zamieszkania" stosuje się w celu oznakowania ustalonej strefy
zamieszkania, w której obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego (pierwszeństwo pieszych przed
pojazdami, ograniczenie prędkości do 20km/h, parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych).
Znaki D-40 mają wymiary: długość podstawy 900 mm, wysokość 600 mm.
Umieszcza się je na początku strefy zamieszkania na wszystkich drogach doprowadzających do niej ruch.
Strefy te ustala się w obszarach zabudowanych na ulicach, również pojedyńczych, na których w zasadzie
odbywa się ruch tylko docelowy, przede wszystkim w osiedlach mieszkaniowych, w dzielnicach
willowych i zabytkowych (starówkach). Ustalenie takich stref powinno być poprzedzone szczegółową
analizą zasadności ich umieszczenia opartą m.in. o statystykę wypadków drogowych.
Na odcinkach dróg w strefie zamieszkania, których parametry geometryczne umożliwiają jazdę z prędkością
przekraczającą predkość dopuszczalną, zaleca się stosowanie urządzeń lub rozwiązań wymuszających
powolną jazdę (progi zwalniające, zmiany kierunku jazdy, punktowe przeweżenia jezdni). Rozwiązania takie
mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi.
Na skrzyżowaniach dróg w strefie zamieszkania, pierwszenstwo nie powinno być określone znakami, z
wyjątkiem skrzyżowań, na których ze względu na ograniczoną widoczność należy oznakować wlot znakiem
B-20. W takim przypadku na drodze z pierwszeństwem stosuje się znaki A-6a - A-6e.
|
|
Znak D-41 "koniec strefy zamieszkania" stosuje się w celu wskazania wyjazdu ze strefy zamieszkania.
Znak ten umieszcza się na wszystkich drogach wylotowych ze strefy oznakowanej znakami D-40, w
tym samym przekroju poprzecznym drogi co znak D-40. Znak ten może być umieszczony po lewej stronie
jezdni, na odwrotnej stronie znaku D-40.
Wymiary znaku D-41 są takie same jak znaku D-40.
|
|
Znak D-42 "obszar zabudowany" stosowany jest w celu wskazania kierującym pojazdami,
że wjeżdżają w obszar zabudowany.
Znak D-42 umieszcza się po prawej stronie drogi wjazdowej do miejscowości, w miejscu
ustalonym jako granica obszaru zabudowanego. Jeżeli droga przebiega na przemian
przez obszar danej miejscowości uznany za zabudowany oraz nie uznany za taki
obszar, wówczas znak D-42 umieszcza się na każdej granicy obszaru zabudowanego.
Jeżeli w danej miejscowości granica pomiędzy kolejnymi końcem i początkiem obszaru
zabudowanego, wskazanymi znakami D-42 i D-43, byłaby mniejsza niż
300 m, to na tym
odcinku nie umieszcza się znaków D-42 i D-43, wprowadzając ewentualne podwyższenie
dopuszczalnej prędkości pojazdów znakiem B-33.
Znaki D-42 i D-43 mają wymiary: długość podstawy 1200 mm,
wysokość 700 mm. Na
jednojezdniowych drogach powiatowych i gminnych dopuszcza się znaki D-42 i D-43 o
wysokości 530 mm.
Ustalenie granic obszaru zabudowanego
Granica obszaru zabudowanego wyznaczonego znakiem D-42 powinna być powiązana z
występującą wzdłuż drogi zabudową o charakterze mieszkalnym i występującym na drodze
ruchem pieszych. Znak D-42 powinien być umieszczony w pobliżu miejsca, w którym
następuje wyraźna zmiana charakteru zagospodarowania otoczenia drogi. Znak D-42
powinien być powiązany z takimi elementami zagospodarowania drogi, jak:
- początek chodnika,
- wyjazdy bramowe z posesji,
- pas postojowy lub parking wyznaczony wzdłuż jezdni,
- skrzyżowanie.
Jako obszar zabudowany nie powinny być oznakowane miejsca, w których:
- zabudowa mieszkalna jest oddalona od drogi i nie jest z nią
bezpośrednio związana,
- strefy przedmieść, w których zabudowa ma charakter handlowo-usługowy
(hurtownie, warsztaty, duże sklepy), jeżeli nie wiąże się z nią intensywny
ruch pieszych w pobliżu drogi,
- konieczność ograniczenia prędkości wynika jedynie z warunków geometrycznych i
technicznych drogi,
- wystepujący ruch pieszych wynika jedynie z lokalizacji przystanku autobusowego,
skrzyżowania dróg lub ma charakter sezonowy.
|
|
Znak D-43 "koniec obszaru zabudowanego" stosowany jest w celu
wskazania kierującym, że wyjeżdżają z takiego obszaru. Znak D-43 umieszcza się
po prawej stronie drogi, w tym samym przekroju co D-42 zastosowany do kierunku
przeciwnego. Jeżeli obszar zabudowany obejmuje sąsiadujące miejscowości, to na
ich granicy nie umieszcza się znaku D-43, a w odległości do
50 m za znakiem E-17a wskazującym wjazd
do następnej miejscowości umieszcza się znak D-42 stanowiący potwierdzenie
kontynuacji obszaru zabudowanego. W takim przypadku na drogach jednojezdniowych
dopuszcza się stosowanie znaku D-42 o wysokości 530 mm.
|
|
Znak D-44 "strefa płatnego parkowania lub śródmiejska strefa płatnego parkowania"
stosuje się w celu oznaczenia wjazdu i początku strefy płatnego parkowania lub
śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której w określone dni, w określonych
godzinach lub całodobowo jest pobierana opłata za postój pojazdu samochodowego.
Na znaku obok napisu "Postój płatny" wskazuje się sposób wnoszenia opłaty
za postój pojazdu samochodowego przez
umieszczenie symbolu parkometru lub napisu określającego ustalony sposób wnoszenia
opłaty. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy
określonych dni lub godzin, pod napisem
"Postój płatny" umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku D-44.
Symbol stosowany na znaku D-44:
Znaki D-44 umieszcza się w przekroju drogi położonym na granicy strefy ustanowionej
na podstawie art. 13b ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa
płatnego parkowania lub śródmiejska strefa płatnego parkowania.
(kliknij aby powiększyć)
|
|
Znak D-45 "koniec strefy płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy
płatnego parkowania" stosuje się w celu wskazania końca strefy
płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy płatnego parkowania.
Na jezdniach dwukierunkowych znak D-45 umieszcza się w tym samym przekroju co znak D-44.
Znak D-45 nie umieszcza się na połączeniu strefy płatnego parkowania i śródmiejskiej
strefy płatnego parkowania.
|
|
Znak D-46 "droga wewnętrzna" stosuje się w celu wskazania wjazdu na drogę
ogólnodostępną niepubliczną, to znaczy drogę, której zarządcą nie jest jednostka
administracji publicznej (rządowej lub samorządowej), lecz inna jednostka będąca jej
właścicielem lub administratorem.
Znaków wskazujących początek lub koniec drogi wewnętrznej nie stosuje się na wjazdach
(wyjazdach) do obiektów przy drodze, chyba że ze względu na rodzaj obiektu (kompleks
budynków o różnym przeznaczeniu) lub charakter wyjazdu mogłoby budzić wątpliwości,
że jest to wjazd na drogę niepubliczną.
Na drodze wewnętrznej stosuje się znaki takie jak na drodze publicznej z grupy wielkości
małych lub mini.
|
|
Znak D-47 "koniec drogi wewnętrznej" stosuje się w celu wskazania wyjazdu z
ogólnodostępnej drogi niepublicznej na drogę publiczną zarządzaną przez administrację
rządową lub samorządową.
|
|
Znak D-48 "zmiana pierwszeństwa" stosuje się w celu uprzedzenia uczestników ruchu
o mającej nastąpić zmianie obowiązujących dotychczas zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniu.
Znak D-48 ma takie wymiary, jak ustalono dla znaków dużych.
Znak D-48 według rysunku stosuje się, gdy na skrzyżowaniu jedna z dróg miała pierwszeństwo,
a zamierza się wprowadzić organizację ruchu, w której na skrzyżowaniu pierwszeństwo nie jest
określone znakami.
Wtedy znak D-48 umieszcza się na wszystkich wlotach.
Znak D-48 według rysunku stosuje się,
gdy droga mająca dotychczas pierwszeństwo
ma stać się drogą podporządkowaną; umieszcza się ją tylko na wlotach tej drogi.
Na tabliczce pod znakiem D-48 podaje się datę wprowadzenia zmiany
np. "Od dnia 15.12.2010".
Znak D-48 umieszcza się w następujących odległościach od skrzyżowania:
- od 100 m do 150 m
na drogach o dopuszczalnej prędkości większej od 60 km/h,
- do 50 m na pozostałych drogach.
Jeżeli istniejace zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniu są wyrażone znakami A-6 , to znaki
D-48 umieszcza się na odcinku między tymi znakami a skrzyżowaniem, a jeżeli są wyrażone
znakiem D-1 , to znak D-48 umieszcza się przed tym znakiem.
Znak D-48 należy umieścić nie później niż siedem dni
przed planowaną zmianą organizacji ruchu i usunąć nie wcześniej niż po
14 dniach od wprowadzenia zmiany.
W obszarach zabudowanych na drogach o dopuszczalnej prędkości do
50 km/h znaki D-48
(bez tabliczek z datą) mogą być wyjątkowo umieszczone w dniu wprowadzenia zmiany.
(kliknij aby powiększyć)
|
|
Znak D-49 "pobór opłat" stosuje się w celu uprzedzenia o miejscu na jezdni głównej
autostrady lub drogi ekspresowej, w którym pobierane są opłaty za przejazd.
Znak umieszcza się w odległości 1000 m przed
stacją poboru opłat.
|
|
Znak D-50 "zatoka" umieszcza się na drodze w miejscu gdzie
nie występuje pas awaryjny w odległości do
50 m przed zatoką awaryjną.
Dopuszcza się umieszczanie dodatkowego znaku D-50 z tabliczką T-1 podającą
odległość do zatoki w odległości od 200 do 500m przed zatoką. W celu
wskazania dostępności telefonu alarmowego i gaśnicy przeciwpożarowej w zatoce pod
znakiem D-50 umieszcza się tabliczkę T-33.
|
|
Znak D-51 "automatyczna kontrola prędkości" stosuje się w celu
poinformowania kierujących pojazdami o lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego,
kontrolującego i rejestrującego prędkość jazdy.
Znak D-51 umieszcza się przed stacjonarnym urządzeniem rejestrującym w odległości:
- od 100 m do 200 m - na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,
- od 200 m do 500 m - na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem
dróg ekspresowych i autostrad,
- od 500 m do 700 m - na drogach ekspresowych i autostradach.
Znak ten stosuje się dla każdego kierunku ruchu, w którym stacjonarne urządzenie rejestrujące
może dokonywać pomiarów prędkości.
|
|
Znak D-51a "automatyczna kontrola średniej prędkości" stosuje się w
celu poinformowania kierujących pojazdami o początku odcinka drogi, na którym
średnia prędkość jazdy jest kontrolowana i rejestrowana przez stacjonarne urządzenie
rejestrujące.
Znak D-51a umieszcza się na początku odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą
średniej prędkości w przekroju poprzecznym drogi, w którym znajduje się stacjonarne
urządzenie rejestrujące, które rejestruje wjazd pojazdu na odcinek drogi objęty
automatyczną kontrolą średniej prędkości.
W przypadku gdy początek odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości
znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności ze względu na geometrię drogi
albo obiekty znajdujące się w jej bezpośrednim sąsiedztwie, dopuszcza się umieszczenie
dodatkowego znaku D-51a wraz z tabliczką T-1a. Znak ten umieszcza się przed początkiem
odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości z zachowaniem odległości
określonych jak dla znaku D-51.
|
|
Znak D-51b "koniec automatycznej kontroli średniej prędkości" stosuje
się w celu poinformowania kierujących pojazdami o końcu odcinka drogi, na którym średnia
prędkość jazdy jest kontrolowana i rejestrowana przez stacjonarne urządzenie rejestrujące.
Znak D-51b umieszcza się na końcu odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej
prędkości, w przekroju poprzecznym drogi, w którym znajduje się stacjonarne urządzenie
rejestrujące, które rejestruje wyjazd pojazdu z odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą
średniej prędkości.
|
|
Znak D-52 "strefa ruchu" stosuje się w celu oznakowania ustalonej
strefy ruchu. Znak ten umieszcza się na wszystkich wjazdach do strefy ruchu.
Decyzję o ustaleniu takiej strefy podejmuje podmiot zarządzający drogami wewnętrznymi, o
którym mowa w art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ? Prawo o ruchu drogowym.
W strefie ruchu stosuje się znaki takie jak na drogach wewnętrznych, to jest z grupy wielkości
małych lub mini. Dopuszcza się stosowanie znaków z grupy wielkości średnich, jeżeli droga
wewnętrzna znajduje się w ciągu drogi publicznej.
Znaku D-52 nie stosuje się na drogach publicznych oraz na drogach wewnętrznych położonych w
strefie zamieszkania.
W przypadku umieszczenia znaku D-52 na wlocie drogi wewnętrznej, przy zjeździe z drogi publicznej,
nie należy stosować znaku D-46.
|
|
Znak D-53 "koniec strefy ruchu" stosuje się w celu wskazania wyjazdu z
drogi wewnętrznej położonej w strefie ruchu. Znak ten umieszcza się na wszystkich
wyjazdach ze strefy oznakowanej znakami D-52, w tym samym przekroju poprzecznym
drogi co znak D-52. Znak D-53 "koniec strefy ruchu" może być umieszczany po lewej
stronie jezdni, na odwrotnej stronie znaku D-52.
|
|
Znak D-54 "strefa czystego transportu" stosuje się w celu wskazania
granicy strefy czystego transportu. Znak ten umieszcza się na wszystkich wjazdach do
strefy czystego transportu.
|
|
Znak D-55 "koniec strefy czystego transportu" stosuje się w celu
wskazania wyjazdu ze strefy czystego transportu. Znak ten umieszcza się na wszystkich
wyjazdach ze strefy czystego transportu.
|
|
|